tisdag 30 november 2010

Läsning och andra bullar.

I morse när vi skulle gå till dagis visade termometern minus 12,5 grader. Det är otroligt snabbt som man ändå vänjer sig vid ett annat klimat än högsommarvärmen vi just var i.
Sören är på en jobbintervju nu och jag har det så lugnt och skönt här hemma. natten var inte lika lugn så jag skall snart passa på att lägga mig en stund och samla krafter inför eftermiddagen. Igår blev vi bjudna på fika och lek hos familjen Binett vilket var jättetrevligt. Det var länge sedan vi sågs så vi mammor hade mycket att prata om . Esther och Viktor lekte så bra och deras småsyskon gick omkring och observerade varandra.

För några dagar sedan sa jag till Sören att jag tycker att han kan lägga undan 95% av hans historiatidnigar han envisas att ha vid toaletten. När Esther en dag ropade att jag skulle hjälpa henne på toa fann jag henne läsandes i en av pappas tidningar med mycket stor inlevelse. Nu är det två i familjen som vill ha tidningarna kvar. Jag skulle inte ens komma på tanken att sätta mig med en tidning, det finns ju hur mycket som helst som väntar på en utanför toadörren när man gjort det man skulle. Ja, vi är olika och tur är väl det.


I söndags bakade vi lussebullar. Här instruerar jag Lydia hur man skall sätta russin i bullarna. Hon tog uppdraget på största allvar.

Av någon konstig anledning så minskade helt plötsligt russina i bullarna, och Lydia såg mer än nöjd ut. Undrar just vart de tog vägen?


Esther kämpade på att forma bullarna till ett S.

Det är så otroligt roligt med Esther just nu för man märker så tydligt att hon verkligen är en stor tjej nu. Motoriken har utvecklats enormt och hon älskar att åka skidor. Förra året var stavarna lagom, i år är de jättekorta så vi måste verkligen åka till en sportaffär och köpa länge. Igår tog hon reklamen och började klippa ut olika saker som hon sedan delade ut till mig och Sören. Här hemma har vi inte övat så mycket på att klippa men de har de antagligen gjort på dagis. Naturligtvis skulle Lydia också klippa och hon fixade det också men jag var bra rädd att hons kulleklippa sig i fingret. Sören har fått i uppdrag att bl.a köpa en sax som man bara kan klippa i papper med. Hoppas han hittar den på affären idag.

När det blev dags för pensling av bullarna så var Lydia riktigt på hugget. Allt ägg gick åt så det blev omelettsaffransbullar, men goda sådana.

Äntligen, äntligen börjar Lydia och inse vitsen med att prata med riktiga ord. Nu kan hon säga Esther, mormor, farfar, äpple, Lisbeth, och idag sa hon för första gången ängel. Hon fick nämligen en liten refexängel av Maria som var här och hälsade på i söndags och idag var hon mycket mån om att denna skulle sättas fast i hennes overall. Först förstod jag inte var hon sa men då tittade hon på mig med allvarlig blick och sa: Mamma, ängel.
Hoppas det fortsätter att komma nya ord så att Esther kan få lite feedback på allt hon pratar om, för hon kan verkligen prata HELA TIDEN. Undrar just om hon kommer att fortsätta prata 100% själv även om Lydia pratar eller om de kan prata 50% vardera och inte kalla på vår uppmärksamhet hela tiden.

Nej nu skall jag passa på att vila medan det är tyst här.
Ha en bra dag.

Ulrika

1 kommentar:

kickan sa...

Välkomna hem igen!
hälsar John och Kristina