fredag 26 november 2010

Från sommar till vinter!

Vi njöt till fullo av de sista dagarna på stranden i Thailand. På söndagen tog Sören en "tvåraders" till sjukhuset för en sista kontroll av ögonen och det såg bara bra ut. Lisbeth och jag gick ner med tjejerna på stranden och drog i oss en varm fläktig bris som vi skall leva på till sommaren återkommer i Sverige. Hoppas att dessa underbara bilder kommer att finnas på min näthinna länge när jag blundar och minns hur bra vi hade det.

Tack underbara fantastiska Lisbeth att du ville dela denna semester tillsammans med oss. De sista dagarna hade Lydia lärt sig att ropa på "Lippi". Hon har äntligen  också kunnat säga både "momo" och "fafa". Nu väntar vi bara på farmor också. Esther kallade länge farmor för "Bua" så vi får väl se vad Lydia tänker kalla henne.
Det var så otroligt underbart att få leka och stoja med barnen i det varma vattnet som var drygt 30 grader.

Två vackra damer på stället där vi bodde i Jomtien.

Familjen Algesund i poolen.

Vad gillar ni Sörens frisyr och brillor?

När pappa kom tillbaka på söndagen åt vi lunch och sedan tog vi en taxi till Bangkok. Denna gången hade de satt fast två bra barnstolar till tjejerna. Det kändes skönt, med tanke på trafiken..

Väl framme i Bangkok och på det hotellet vi skulle bo så förundrades vi över utsikten. Denna utsikt är från lobbyn som var några våningar upp. Det fanns tre olika hissar som gick till olika ställen och alla fick varsitt kort som man skulle dra genom en sak i hissen så man kunde bara åka till sin egen våning, vilket krånglade till det en del eftersom Lisbeth hade ett eget rum på en hela annan våning. Hon bodde på the Laidies floor så Sören fick inte ens komma och titta hur fint hon fick bo.

Småflickorna möter storstaden.

Denna utsikt är från våning 74 där vi åt frukost. Sedan fanns det typ 10 våningar till men dit åkte vi aldrig.

Mammas gullungar har klätt sig i finaste sommarklänningarna. Nu har jag just stoppat i dem i en påse som Sören skall bära upp på vinden. Det var i alla fall roligt att få använda dem en gång till innan de blir för små.

En lycklig Lydia

Pappa och Esther tittar genom en kikare på den magnifika utsikten

Så här glad blir man av att få vara på Thailandssemester med sina föräldrar. Vi har verkligen njutit till fullo av att få vara tillsammans hela familjen (och även med Lisbeth och Astrid) under dess dagar. Inga måsten eller tider som skulle passas. Ingen som förväntade sig att man skulle ringa eller städa. Det vi dock gjorde ganska ofta var att läsa jobbannonser  med det kändes bara roligt.
På hotellet fanns även en pool som tjejerna och jag tog oss ett dopp i. Det var ganska kallt jämfört med havet men efter en liten stund så var vi i och simmade runt.

Bland alla Buddastatyder och tempel som vi sett under denna resa så upptäckte jag ett krucifix bredvid poolen på hotellet i Bangkok. Runt om fanns massor av tavlor med kristna motiv. Lite konstigt att Jesus fick vara vid poolen men jag blev i alla fall glad att se Honom.

Efter att vi checkat ut från hotellet åkte vi en taxi till flygplatsen där vi fick lämna in vårt bagage för förvaring.
Därefter åkte vi tillbaka till en del av staden där vi gick runt i lite affärer innan vi skulle träffa gamla Bangkokvänner till Sören. När klockan började sig 16 åkte vi till Peace of Bangkok, en kyrka där de även har en förskola. Äntligen fick tjejerna träffa andra barn.

Esther tog av sig skorna och gick in och lekte innan vi hann blinka. Lydia följde efter och  lekte hon också.
-Mamma, här vill jag också börja, var Esthers kommentar när hon äntligen hade tid att prata med mig.

Så träffade vi Sörens gamla vänner och blev bjudna på god mat på en restaurang. Här är Sören tillsammans med Charissa och Benjamin som är barn till Nopaluck och Steve.

Det blev ett fint och trevlig möte med dessa vänner och Esther fick en ny idol som heter Steve. Han är amerikan och gift med Nopaluck och otroligt barnkär. Oj vad han lekte och busade med barnen. Till och med Lydia som är lite blyg och avvaktande för nya människor gick fram och gav honom en stor kram när vi skiljdes åt.

Steve busar med Esther, till hennes stora förtjusning. Han pratade engelska och Esther svenska men det gick så bra. Vid något tillfälle kom Esther och sa till mig lite bekymrat:- Mamma, jag vill både prata som vanligt ( läs svenska) och som pappa kan. Får se vad vi skall göra åt den frågan.

Esther busar med en tjej inne på en affär.

Dagen vi kom hem fick vi byta de små gulliga sommarklänningarna mot de varma vinteroverallerna, sockor, vantar , halsdukar, tjocktröjor och vinterskor. Från 35 grader varmt till minus 3 grader. För oss vuxna kändes det konstigt men för barnen verkade det helt normalt. De gick med glädje till dagis och fick åka dit på snowracern.
Esther hann till och med prova skidorna. Tror nog att vi måste köpa länge stavar till denna vinter.
Nu är vi åter i vardagen och igår var jag på en jobbintervju här i Nykvarn.
Sören skall på intervju i Eskilstuna den 1:a december och eventuellt på en till snart.
Vi hoppas och ber att vi snart skall få börja jobba så vi kan samla pengar till nästa resa.
Är det någon som känner sig lockad att följa med efter att ha läst vår blogg och sett alla sommarbilder så kan ni höra av er.