torsdag 18 november 2010

Tjejernas lekglada pappa!

Idag började vi dagen vid poolen och Esther ville visa pappa att hon vågade åka delfinrutschkanan själv. Pappa blev så sugen på att  prova till Esthers stora glädje.


 -Pappa, om jag håller Dig i handen och räknar till 8 så kan du åka sen, sa Esther. Naturligtvis gjorde pappa som Esther sagt.

Nästa åktur i delfinrutschkanan gick med huvudet före och mamma låg redo i poolen för att få en bra bild.


Tredje åket skulle pappa åka som vanligt efter att Esther räknat till 14.

Esther verkligen älskar när pappa leker tillsammans med henne och jag tror faktiskt att det är ömsesidigt.

-Pappa, vad du är rolig och vet du vad, jag kommer faktiskt ihåg att du tycker om mig jättemycket, sa Esther.



När vi badat klart gick vi upp och fikade på rummet. Klockan 12 åkte vi med en buss från hotellets till ett varuhus. Där strosade vi omkring och tittade och shoppade. Esthers bästa inköp var nog ett gäng dinosaurier för 23 kr. Om Elliots mamma läser detta får du tala om för honom att han gärna får komma och leka med dem när vi kommer hem.

När vi skulle äta lunch hade de massor med figurer och bilar som man kunde stoppa 10 bath i som rörde sig och snurrade. Först åkte tjejerna en karusell med två hästar och kan ni tänka er att musiken som dånade ur högtalarna till denna var en psalm av Lina Sandell. Inte direkt vad vi hade förväntat oss.

När Lydia fick välja helt själv valde hon naturligtvis en moppe.
 Esther hittade en annan favorit, en rosa figur som hade ett slags dataspel i sig. Där kunde hon ha suttit fortfarande om hon fått bestämma.
När vi hade ätit lunchen klart gick Esther och jag fram till luckan där man fick maten. Där i fönstret hängde två kycklingar upphängda med huvudet kvar, men fjädrarna var borta. Då fick jag förklara för Esther att några hade dödat kycklingarna och tagit bort fjädrarna för att de skulle göra mat av dem, Hon tittade mycket förvånat men tog på hennes nivå in det jag sade.

Lite senare när vi var i ett varuhus och tittade på kläder så pekade jag på en skyltdock som var klädd i en väldigt vacker klänning. Vi stod och tittade på den en stund innan Esther plötsligt säger:- Mamma har någon dödat den flickan så att de kunde sätta på henne den där klänningen?

Ja ibland är det inte lätt att förstå hur allt fungerar och går till.
Jag inser i alla fall att det gäller att vara väldigt tydlig när man skall förklara något för ett barn. Kan också vara bra att ibland ställa några följdfrågor för att höra vad barnen uppfattat.

När vi åkte hem med tvåradsbussen började det regna igen och det skvätte ordentligt. Nu har tjejerna ätit makaroner, korv och majs som vi handlade på varuhuset. Esther sitter nu och spelar spelet Lusen med Lisbeth. Pappa håller på att ta på Lydia pyjamasen. Vi hoppas på en relativt tidig kväll för att pappa skall få lite lugn och ro att kolla jobbanonnser på datorn. Här har vi uppkoppling inne i lägenheten vilken känns toppen.

Allt gott

Ulrika

1 kommentar:

Mia sa...

vilka roliga badbilder! :)
jag blev lite oroliga för er när jag läste detta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8140986.ab