söndag 5 december 2010

Redan 2:a advent.

 I morse tände vi andra ljuset i adventsljusstaken och åt en riktigt mysig familjefrukost. Efter att vi klätt på oss och borstat tänderna klädde vi på oss och tog bilen till centrum för att gå på barn och ungdomsloppis. Det blev lite fynd inköpta. Jag hade peppat Sören att leta efter skridskor till honom själv för detta året tror jag att Esther skulle uppskatta att åka tillsammans med pappa. Själv så är skridskoåkning ej min favorit. Kan fortfarande komma ihåg hur hemskt det var på högstadiet när vi skulle åka skridskor på Wasaskolan.

Sören hittade skridskor och Esther såg till son STORA glädje att de sålde Pet Shop vid ett bord. Det är verkligen hennes stora nya favoriter. Hennes kompis Stina har massor med djur och hus som hon länge pratat om att hon också skulle vilja ha. Esther fick välja 2 djur som hon blev väldigt glad för. Vi köpte även några cd-sagor med tillhörande bok till ett bra pris. När vi var i Thailand hade ju Sören spelat in massor med sagor på en MP3-spelare och den var väl använd kan jag säga.

Just nu står Lydia och diskar och Esther har under de senaste 40 minuterna suttit och lekt med dessa Pet Shops vid köksbordet. Hon har värsta konversationerna med dem och det är rena underhållningen att sitta och lyssna vad de pratar om.
För er som inte känner Pet Shops kan jag presentera dessa små djur. Ni som besöker oss lär nog få träffa dem. Esther har redan gett dem alla olika namn.

Lydia har varit ett riktigt solsken idag efter att ha haft några mindre roliga gnälldagar som tagit på mammas och pappas tålamod. Men idag känner jag verkligen att vi haft en toppendag. Efter lunchen gick vi ut alla 4 och lekte. Vi fixade lite på altanen och satte upp ett lysande litet träd som jag köpte på Jula igår. Det blev jättefint när det blev mörkt ute. Försökte ta en bild men med blixt blev det inte alls någon mysfaktor så ni får komma hit live och titta i stället. Sedan tog vi tjejerna i vår nyinköpta tandempulka (ett verkligt kap)
och gick iväg på en promenad till Åkerbärsvägen. Vi träffade lite vänner och pratade om både det ena och det andra. Det stora denna vecka är att Sören fick veta att han fick ett av jobben han sökt. Så den 13:e december börjar han som konsult på Astra i Gärtuna. Själv så skall jag på en intervju i morgon måndag och en den 15:e december. Jag funderar mycket på hur långt jag kan tänka mig att pendla för ett bra jobb och hur mycket det betyder att jobba här i närheten  med tanke på barnen. Klarar vi oss med en bil? Hur mycket avdrag får man göra för resor och vad ger de i plånboken efter deklarationen? Ja det är lite av de frågor som rör sig i mitt huvud just nu.

Lydia som inte har så väldigt många ord i sitt ordförråd har nu äntligen börjat säga fler ord ( ja vi förstår de i alla fall) i rad. Det är inget fel på hennes hörsel och hon iakttar och tar in ALLT. Så hennes första mening lyder: My name is Esther, något som hon ofta hörde i Thailand. Jag försöker säga att hon skall säga: My name is Lydia, men då skrattar hon bara och skakar på huvudet och säger nee, Etter.

Ja ja vi är glada att hon säger något överhuvudtaget.

Nu är klockan redan 19. Esther lekte hon en kompis efter att vi ätit mellis så tiden har rullat på. Sören håller på att förbereda årets julkort på övervåningen men jag hoppas att han kommer ner snart. Han är så fantastisk min man och idag har jag verkligen tackat Gud att just jag får vara hans fru och att jag får vara Esther och Lydias mamma, vilken gåva.
Sedan kommer andra dagar så mitt tålamod inte räcker och man har lust att göra något annat med tjejerna för deras envishet är enormt påfrestande ibland, men idag har det varit ljuvliga båda två, inklusive Sören.

En fortsatt trevlig 2:a advent önskar jag er som läser detta.

Ulrika

1 kommentar:

kickan sa...

Grattis Sören! Vi gläds med dig/er!
Och Ullis, du ska se att det ordnar sig för dig också, "för dem som älskar Gud, samverkar allt till det bästa"
Fortsätt mys i advent och detta helt fantastiska vinterlandskap som vi har nu.
Kram!