onsdag 15 december 2010

Esther vet varför man firar jul!

I måndags började Sören jobba så jag fick gå med mormor på barnens luciauppträdande på förskolan. Vi satt som packade sillar men oj så stolt man bli som mamma när ens döttrar kommer gående tillsammans med MASSOR av andra barn och fröknar iklädda sina lucianattlinnen. Esther kom först med sin avdelning och det tog inte lång tid innan hon hade sett både mig och mormor. De hade satt hennes krona så otroligt snett så den skavde mot hennes öron, vilken bekymrade henne mycket. När väl två uppträdanden var klara tog hon genast av sin kronan och ville INTE sätta på den igen fast att mamma snällt bad henne för att få ta ett kort med lillasyster.


Efter uppträdandet var det fika på de olika avdelningarna. Båda tjejerna hittade peppakakshuset och den lysande älgen som verkade imponera. Esther tittade länge på huset och rätt som det anade jag att en godis från takdekorationen befann sig i hennes mun. När jag frågade om det var så, tittade hon på mig och sa:- Mamma, får man äta av huset? Jag svarade naturligtvis nej och berättade att hon gjort något man ej skall göra.
Länge kunde man se henne smaska på godiset så hon avslöjade sig själv när en dagisfröken kom och frågade vad hon hade i munnen. Nu vet Esther i alla fall att man bara får titta på pepparkakshus fram till att det är julgransplundring.
Lillskruttan kom åkande i dagis skrinda som var dekorerad med glitter. Lydia såg varken mig eller mormor så hon satt först snällt i frökens famn och åkte sedan vidare till nästa uppträdande i skrindan. Blicken var väldigt allvarlig hela tiden.



Lydia och kompisen Elina!
Det var även trevligt att hinna prata lite med andra trevliga mammor som jag haft förmånen att vara mammalediga samtidigt med.

Idag har Esther och hennes avdelning varit på "julkrubban" i Nykvarnskyrkan.
När jag kom och hämtade henne berättade en av hennes fröknar att Esther själv redan innan " föreställningen" börjat berättat hela julberättelsen, från bebådelsen till flykten till Egypten, för alla som var i kyrkan. Församlingspedagogerna som ledde samlingen hade fått köra en repris efteråt med alla figurerna i krubban. Ja Esther vet verkligen varför man firar jul och det är jag stol över. Varje dag frågar hon när vi skall plocka ner Jesus från vinden så till helgen skall pappa få göra det så skall vi ställa iordning krubban. Undrar just hur länge figurerna får stå stilla för Lydia?

På fredag skall vi ha mammagruppsträff här hemma och det skall bli så roligt att få träffa tjejerna igen. Jag skall då bjuda på julgröt, glögg och lite annat gott.

Ulrika  

Inga kommentarer: