söndag 26 juli 2009

Jag har köpt en ny systemkamera!

Efter att ha läst, läst och läst på nätet om olika kameramodeller, jämfört priser , funderat på att köpa begagnat så bestämde jag mig. Jag har pratat med vänner som är fotografer och den ena säger: köp Nikon, den andra säger: köp Canon. Till slut bestämde jag mig för en Canon men ändå blev det en Nikon. Ja ni som känner mig väl vet att jag har svårt att bestämma mig ibland. Till er som inte känner mig så väl kan jag berätta att att när jag för många år sedan skulle köpa ett bibelfodral till min skinnbibiel så hade jag väldigt svårt att bestämma mig om jag skulle köpa ett svart eller brunt. Jag befann mig den dagen på Gospelcenter i Uppsala och stod och höll i de olika färgerna. Jag hade fortfarande problem att välja så jag stoppade i min bibel i det svarat och sedan tog jag ur den och stoppande i den i det bruna foderalet. Då kom expediten fram till mig och undrade om jag behövde en provhytt.

Jag sprang på Elgiganten, Siba, Onoff, Media markt,Expert mm och fick reda på att olika kameror kostar olika i olika städer fast att det är samma affär, jätteskumt. Eftersom vi var på semester förra veckan och passerade olika städer så fick jag ju kika på nätet 100 gånger innan jag visste var den mest prisvärda kameran fannas. Väl i Borås gick jag in på Expert som hade väldigt bra service och de berättade att de om några dagar skulle få in en Nikon d90 på kampanj men eftersom de inte var ett av mina två alternativ jag kommit fram till så hände inte så mycket. Men när jag kikat mer på nätet om den kameran och pratat med Sörens fotografkompis som bara fotar med Nikon så slog jag till i lördags morse och köpte en sådan. I kväll när Sibareklamen kom i lådan så hade de även kampanj på den kameran men till min stora lättnad så kostade den 2000 mer där än vad jag betalat så jag tror att jag gjorde en bra affär på Expert i Borås.

Idag har jag provfotograferat kameran och naturligtvis fick tjejerna vara mina modeller. Det finns verkligen MASSOR med knappar och inställningar men idag körde jag bara med automatiken. Här nedan kan ni som vill kika på lite av dagens resultat. Esther är som jag nämt förut ganska trött på att hennes mamma vill ha henne att ställa upp på mina bilder medan Lydia fortfarande snällt sitter där jag sätter henne. Lyckades dock fånga Esther när hon är i rörelse och det är ju en av finesserna med en snabb systemkamera att avtryckarn tar bilden när jag trycker på nappen och inte efter 2 sekunder då motivet finns någon annanstans.

En lycklig Lydia som hunnit bli 7 månader i veckan.
Här är enda bilden som är tagen med den lilla pocketkameran. Det är Esther två veckor yngre än Lydia idag men med samma kläder. Vissa säger ju att de är så otroligt lika medan andras kommentarer är: Hur kan man få två så otroligt olika barn.
Lydia i samma kläder som Esther för drygt 2 år sedan.


Lite Lydia och pappagos.

Lydia och mammgos.

Lite mer av den varan.

Esther och mammgos!

Mamma med sina tjejer. Oj vad det började blåsa. Hade verkligen kammat tjejerna men Lydias frisyr är verkligen en gåta. Den gör precis som den vill.
Att få en bra bild på tjejerna SAMTDIGT är verkligen överkurs just nu.


Dessa bilder lyckades jag fånga när Esther lekte. Den första av dessa tre gillar jag verkligen.





Jag vad tycker ni om dagens resultat med nya kameran?

Ulrika

2 kommentarer:

camilla sa...

Å va kuuuul med ny kamera! Det blir helt otroligt bra bilder, jag blir bara mer o mer nöjd över köpet. Tyckte i början att det kanske var lite "onödigt" ändå, men nu känner jag mig nöjd. En bra kamera är en bra inverstering! Man har den ju länge också.
Jag tycker den sista bilen på Esther var superhärlig :-)

Arne Selander sa...

Grattis till kameran, alltid svårt att välja rätt :-) På bilderna ser man vad som är i centrum av dina tankar. Kul att ha barn ? Vänta bara till du får barnbarn!!