söndag 12 juli 2009

Du är en bajsmamma!

Wow, tänk att bli kallad det. Oj vad vi kämpar med att få bort blöjan. Vi har en envis tjej så det kan bara bli när hon själv har bestämt sig för att börja anväda toaletten som vi andra, inte bara som en stol man sitter på när mamma och pappa sitter bredvid och läser roliga sagor i massor. Idag tror jag att jag läst minst 6 böcker sittandes på en liten pall bredvid toalettstolen. Varje gång jag vänder sida hoppas jag på att höra små kissdroppar möta vatten i toalettne, men icke.
Vi var MYCKET aktiva i förmiddags och försökte och försökt men ändå kissar barnet på golvet. När det blev dags för annat än kiss sprang vi också och försökte många gånger eftersom Esther sa att hon hade ont i magen. Till slut gav jag upp och satte på henne en blöja och som jag räknat ut tog det kanske 2 minuter så kom det ned en välkänd doft från Esther. Jag kan inte förstå hur det kan vara skönare att bajsa i en blöja än i toaletten. Ja som ni ser så är mitt tålamod inte allt för stort just nu. Angående rubriken så märks det tydligt att Esther är på väg in i kiss och bajsåldern. Hoppas verkligen att inträdet i "kiss och bajsspråket" även resulterar i att nämda vokabulär hamnar i toaletten i fortsättningen. Du är en bajsmamma, började hon med i förrgår och hon har även kallat andra hittills vuxna för detsamma men med deras namn. Jag är ju så väl medveten om att denna ålder skall gås igenom men hoppas den går över fort.

Idag när Esther och jag skulle ut och cykla så råkade hon peta sig i ögat med änden av kvasten på altanen. Det resulterade i stora tårar så jag tog henne och kramade om henne och där blev hon kvar för hon somnade. Vad gör vi nu, blev Sörens och min snabba reaktion? Det gick verkligen inte att få liv i henne så jag lade ner henne på en madrass hon har i sitt lekrum. Där blev hon liggade länge. Hade tänkt att hon skulle få sova i 30 minuter men det gick fortfarande inte att väcka henne. Sedan fick minuterna och Sören och jag insåg hur underbart det var med tystnaden så hon fick faktiskt sova i 2 timmar och de sista 45 minutrarna sov Lydia samtidigt så vi passade på att njuta av att ha 2 sovade barn samtdigt. Detta resulterade inte helt otippat på en sn kväll med Esther. Vid 22:30 kom Sören upp med henne och lade henne i vår stora säng där jag just ammat klart Lydia inför natten. Naturligtvis ville hon ligga nära Lydia men hon fick sin lilla platsi andra änden av sängen eftersom de båda beter som som propellrar nattetid. Jag satt och pratade med Lisbet i telefonen när hon kom upp och efter en liten stund viskar Esther till mug:- Mamma du måste viska annars väcker du Lydia. Då föreslog jag att jag kunde gå ut till fotöljen i hallen och prata vidare och det var OK. Men det tog inte lång stund förrän hon ropade och var turstig. Lite senare satt hon vid fotändan och var törstig igen men då fick pappa gå dit. För några minuter sedan när jag precis började blogga hör jag små steg i trappan. Mamma, jag är sugen på smörgås, kan jag få det? Jag ropar på Sören som kommer ner och så tittar vi på varandra och skrattar. Naturligtvis skall tjejen få sin smörgås. Här låter vi henne sova middag i 2 timmar och sedan tror vi att kanske kanske somnar hon OK i all fall, vilken total bluff. Klockan är ju nästan 23:30 så visst kan hon vara hungrig för det är ju många timmar sedan hon åt middag. Nu har hon i alla fall gått och lagt sig och verkar ligga still i sängen men mina ögon orkar snart inte vara öppna länge. Undrar just hur länge hon tänker sova i morgon. Det är inte lätt att få denna underbara fantastiskt älskade dotter att få normala sovtider. Undrar just om lillsyster blir likadan. När vi var till doktorn med henne på 6 månaderskontroll fick hon tavegyl utskrivet för klåda och allärgi. Då sa doktorn lite försiktigt. - Det kan hända att Lydia kommer att bli lite extra trött av detta så ni är beredda. Oj, helt perfekt var min första tanke. Kan dock inte säga att det gav så stort resultat men så har vi döttrar som kräver VÄLDIGT LITE sömn.

Vår stora tjej
och vår lilla tjej tillsammans på stranden med sin kompis Edit som kommer till oss med sin storebror Eliott och mamma och pappa i morgon.
Visst är de söta.

Klockan börjar närma sig midnatt så nu är det dags att ta på nattlinnet och krypa ner i sängen och hoppas och be om en bra natt med mycket sömn.


Inga kommentarer: