torsdag 25 juni 2009

Sista dagen på dagis och lite shopping på stan!

Idag sov Esther länge eftersom det blev lite sent igårkväll. När jag kom upp till henne låg hon och " mornade" sig i sängen som Pippi, dvs med fötterna på huvudkudden. Men när jag frågade om det var Pipps som låg där svarade hon snabbt och glatt:- Mamma det är bara din vanliga Esther. Oj vilken skillnad det är när hon får vakna själv och inte behöva bli väckt. Sedan var det inga problem att gå ner och tvätta sig, klä på sig och äta morgonvälling. Jag hade kvällen innan förberett henne att det skulle vara sista dagen på dagis idag innan semestern och hon var så glad när jag sa att det var dags att ta på cykelhjälmen och cykla till dagis. Eftersom hon ALDRIG under detta år sagt: Mamma jag vill gå till dagis, så blev jag förvånad. När jag försökte förklara vad semester innebär och att hon inte skall gå till dagis på många veckor säger hon:- Mamma JAG VILL gå till dagis nästa vecka. Tänk att detta skall komma komma sista dagen efter ett helt år med NEJ, jag vill INTE gå till dagis. Hoppas verkligen att detta håller i sig i slutet av sommaren när det åter är dags att gå dit. Eftersom hon varit så negativ har jag haft starka funderingar på att ta hem henne i höst för det känns inte roligt att lämna henne när hon alltid säger att hon inte vill dit. Måste dock tilägga att hon i stort sett alltid varit glad när jag hämtat henne och fröknarna säger att det går så bra för henne där. Nog om detta. Nu väntar vi bara på pappa som skall jobba en vecka till innan vi är lediga alla tillsammans.


En lycklig Esther vid frukostbordet.
En lycklig Lydia vidfrukostbordet. Gröt med mangopure är verkligen MUMS!
När vi varit och lämnat Esther i morse gick vi hem och packade in oss i bilen för eftersom detta var sista dagisdagen så passade jag på att åka till stan och shoppa lite. Eftersom det va rrea på Polarn och pyret passade jag på att köpa mössor och vantar till i höst. Det kändes så roligt att få köpa likadana till båda tjejerna. Tänk vad fantastiskt att vi fått dessa två underbara tjejer som ger oss så mycket lycka och kärlek men som samtidigt upptar nästan alla vår vakna tid och som träter på vårt tålamod ibland. När jag ibland beklagar mig för Sören tittar han snällt mot mig och ler samtidigt som han säger:- Men Ulrika, det är ju det här livet du drömt om i 15 år, och det är ju så sant. Men man kan ju bli trött även om man är lycklig,eller hur!
Det märks faktiskt att Esther är född drygt 2 månader innan Lydia rent storleksmässigt i förhållande till månaderna. Esther kom ju i oktober och Lydia i slutet av december och det gör att det inte finns så många sommarkläder som passar nu. Och som av en händelse så hade det en så gullig Skuttdress på Lindex som jag inte kunde låta blir att shoppa till Lydia. En body på rean blev det också för det kan vara roligt att ha några kläder som är nya och inte tvättade 100 gånger.

När jag var på min mammagruppsträff i tisdags så visade Linda upp de sista Me & I kläderna som hon hade på rea och det resulterade i denna grodklänning till Esther


I dag var Sören verkligen varmt välkommen hem efter jobbet. Tjejerna och jag satt och lekte på vår baksida när vi kom hem och esther är ju ganska duktig på att prata. Hon ställer frågor och undrar så mycket och det är jätteroligt eftersom man då kan se vad hon uppfattat och kan. Det som dock är lite krävande för mig är att hon pratar HELA TIDEN. Mina öron hller på att få skavsår ibland och jag bara måste fråga henne om hon inte kan vara tyst bara en liten stund. :-Mamma det kan jag ju inte, och så fortsätter hon. Då är det UNDERBART när pappa kommer hem och tar över. Efter middagen åkte jag till stan för att handla lite. Först hade jag tänkt att bara åka bort till centrum här i Nykvarn men jag kände att jag behövde vara borta lite längre så det blev Willys i stan i stället. Jga började men att gå in på färghandeln som ligger bredvid för att fråga om färg somman kan måla kakel med.
Det fanns men priset på burken var inte kul. 374 kr för en enlitersburk. Det är ju billigare att köpa 3 kvm kakel , kakelfix och fog men jag gissar att min kära make inte vill ägna semestern till att kakla om köket. Eller hur är det Sören?
När jag kom hem fick jag bada Lydia och sedan skulle vi fika tillsammans ute. Lydia ville inte amma så jag gav henne gröt och sedan somnade hon snällt i sin säng. Pappa badade Esther men hon ville inte sova så klockan blev faktiskt straxt över 22 när hon kom i säng men då somnade hon fort. När Esther hjälpte mig att plocka upp varorna fann hon en hink med kritor jag köpt. Det är sådana kritor som man målar ute på vägen med och dessa ville hon naturligtvis öppna på en gång. DÅ sa jag att dessa skall vi plcoka fram och måla med någon dag när vi har tråkigt, varpå Esther genast säger:- Jag vill ha tråkigt nu mamma! Hon är verkligen inte dum hon. En klok och klipsk tjej har vi fått. Sören brukar säga att vi får så smarta barn bara för att de sover så lite och på det sättet skaffar sig mycket mer livserfarenhet än barn som sover mycket.
Någon bonus borde vi ju få eftersom vi har så otroligt lite vuxentid.
Nu är klockan 22:37 enligt denna dator så det är dags att gå till sängs för att orka med
ännu en sommardag på stranden men min mammagrupp och deras bebisar och stora barn. Jag ha just gjort iordning en kycklingsallad jag tänkte ta med. Esther önskade pannkaka så det skall hon få och då naturligtvis med gul sylt som hon älskar.
En trött men lycklig Ulrika

2 kommentarer:

camilla sa...

Så stor hon blivit Lydia! :-)

Johnny är ledig v.28 han med, så nästa vecka skulle ju passa perfekt att ses isf. Jag känner mig dock lite låst med tanke på mitt plugg, så ni får hemskt gärna komma ner hit om ni vill! :-) Tåget är supernära om du inte vill köra.

Kramis

Mina älsklingsskruttisar sa...

Tänk vad man känner igen sig i Lovisa, när du berättar om Esther. Får Esther också välling till frukost? Leo äter med god aptit sin gröt, medan Lovisa är svår att få något annat i än välling till frukosten. Sena kvällar har vi också nu på sommaren.

Håller med om diskussionen kring förskolan. Det känns inte ok att lämna bort barnen dit, om de inte alls vill gå på morgonen. Sedan vi bytte förskola blev det mycket bättre för Lovisa. Vet inte om det även spelar in att hon nu har blivit lite äldre och leker mer med jämnåriga.

Självklart blir man lite sliten som småbarnsförälder och man behöver få andas ut ibland och också få lite egen tid för att sen orka ta nya krafttag. Man älskar ju ändå sina små underbara liv mer än allt annat!

Borde också ta mig ner på stan och kolla in rean. Leo behöver lite kortärmiga bodys. Jonas syster brukar förse oss med barnkläder och faktiskt så ska vi ju dit på 30-års fest nästa fredag, så då får vi fylla på igen.

Jaha, fredag blir då inte någon bra grilldag, när vi är bortresta till Örebro. Tisdag eller tordag kanske skulle passa istället?

Tack för en trevlig dag på stranden med barnen.

Höres!

Hälsningar Elsa