fredag 26 juni 2009

Åter en underbar dag på stranden!

Åter en underbar dag på stranden. Vaknade av att jag hörde grannens barn utanför vårt radhus då de antagligen skulle till dagis 6:30. Sören fick brottom till duschen och jag fick lov att väcka Lydia och amma henne för igår kväll försökte jag amma henne ute på altanen då vi skulle ha familjefika tillsammans. Det gick dock inte att äta för Lydia för när något händer runtomkring blir hon så otroligt nyfiken och vill se allt och alla. Det resulterade i att det fanns VÄLDIGT MYCKET mjölk till Lydia i morse och för er som inte har ammat kan jag säga att det gör VÄLDIGT ONT om de inte tömms. Efter egen duschning började jag förbereda vår picknick på stranden och det tar faktiskt ganska lång tid innan man har allt klart och kan sätta sig i bilen. Två barn skall ha frukost, de skal klä på sig, borsta tänderna, kammas och oftast blir det ett andra blöjbyte innamn man kan gå ut. Lydia hann amma en gång till plus äta en liten portion gröt. Sedan gäller det att verkligen tänka vad som måste med när det gäller det som skall ätas till förmiddagsmellis, lunch och eftermiddagsmellis, sedan är det hink, spade och annat att leka med vid stranden och solkläder, solkräm ombyten osv. Det tar tid kan jag säga. Undra just om min kära man skulle få med sig allt som behövs för att vara med tjejerna 6,5 timmar på stranden? Antagligen skulle vi ha olika uppfattningar om vad som är absolut nödvändigt att ta med.
När klockan var 10 kom vi till den stora parkeringen vid Hökmossbadet och vår bil var nummer 3 så det var verkligen inte mycket folk där. Eftersom jag inte kände igen någon bil och vi skulle träffas med mammagruppen och barnen så ringde jag Elsa som jag visste skulle komma och hon satt redan på stranden och väntade på oss andra. Medan jag packade ur bilen kom både Johanna och Linda med sina barn. Jag hade verkligen sett fram emot att träffa alla mammor och barn denna förmiddag. Som vanligt blev det mcket prat och skratt när vi satt på våra filtar eller på strandkanten.

Mamma Linda med Viola och lilla Ines.

Johanna med sin lilla Axel .

Axels storebror Viktor ville inte vara med på bild idag.
Viola ställde gärna upp på en bild.

Likaså lillasyster Ines

Första på stranden denna morgon var Elsa med Lovisa och lilla Leo.

Mamma Johanna busar med lilla Axel.

Sedan har vi då bloggaren själv med sina små gullvippor.

Till lunch hade Esther beställt raggmunk med äppelmos ( gul sylt).
Tur att farmor Inger gjorde så många när hon var här sist som vi kunde stoppa i frysen.

Lovisa är precis lika gammal som Esther och de lekte så otroligt bra tillsammans på stranden när alla andra mammor och barn gått hem.
Esther hon grävde och hällde vatten och hade det toppen. Elsa och jag kunde faktiskt sitta och prata riktigt längde när barnen lekte.


Tack alla trevliga mammor för en underbar dag på stranden. Tack Elsa för lånet av solstolen och för trevlig gemenskap och ontressanta samtal om vad vi gör hemma med våra barn. Jag skall prova ditt tips med pipränsare och pärlor.


I onsdags var jag och min andra väninna Linda på stranden och eftersom jag även då var aktiv med kameran så måste jag visa lite bilder från den dagen också.
Första doppet för Esther denna säsong. 17 grader i vattnet.

Kolla min fina buss, säger Erik helt överlycklig.


Erik och Esther på stranden.
Eriks lillasyster Elina som för övrigt skall döpas i morgon lördag. Det skall bli roligt att gå på dop. Idag fick jag en förfrågan av Linda om jag ville läsa en bibeltext på dopet och det tackade jag naturligtvis ja till.

När dte var dags för lunch fick pappa Söen värma sin matlåda ordentligt och sedan ta bilen ut till stranden för att göra oss sällskap. Lydia blev jättelycklig när pappa kom.

Tack snälla omtänksamma pappa att du kom ut och åt med oss, det betydde mycket både för mig och barnen. Du är toppen.

Lydia och pappagos.
Efter maten när pappa gått hade jag riktigt flyt. Esther som gått upp 6 på morgonen lyckades jag söva i Lydias vagn eftersom vi skulle bort på kvällen och skulle komma hem sent. Lydia fick jag amma liggandes på filten och sedan somnade hon och jag kunde "koppla bort mig". Där på filten under ett träd med en klarblå himmel lyckades jag få lite egentid. Jag blev så förvånad att jag sa till Linda att jag inte viste om jag bara skulle ligga raklång och och titta upp i trädkronorna eller om jag skulle läsa tidningen jag hade med mig. Kan säga att jag hann både och i någon minut innan en lycklig Lydia öppnade sina blåa ögon och ville umgås.

Esther klämde ner sig i Lydias vagn och sov så gott där till jag väckte henne.

Esther blev helt imponerad att hon såg en båt. Mamma titta!

Linda med sin lilla Elina.

Visst är den underbar denna bild. -Kom Erik, nu går vi.
Tack Linda att du vill hitta på så mycket roliga saker med barnen. Utan Dig hade det varit ensamt här i Sandtorp på dagarna. Jätteroligt att Elina kom så att du blev hemmamamma igen.
Ikväll ville inte Lydia äta sin gröt. Vet inte om hon inte gillar den nya sorten eller om hon inte var hungrig. Lite senare blev hon dock kinkig så jag gick in och hämtade en halv burk lasang som blev över från igår och den smaskade hon gladligt i sig. Kan dock säga att det blev kladdigt men hon var lycklig och mätt blev hon . Pappa fick den stora äran att ta hand om henne efteråt men innan vi skall på Elinas dop imorgon måste hon helt klart ner i badet för att fräschas till.

Igår somdade Esther inte förrän 22:10 och redan 06:25 ville hon upp i morse. Jag var helt säker på att hon skulle slockna på stranden men det var säkert för mycket roligt som höll tröttheten på håll. På hemvägen i bilen pratade jag på som bara den för att hon inte skulle somna och det lyckades även om jag kunde se i backbarnspegeln att hon gäspade stort. Tiden gick och pappa kom hem och Esther och pappa pumpade upp den nya stora bassängen och fyllde den med vatten. Sedan åt vi tackos på baksidan och när jag skulle ta hand om all disk och all packning från vår utflykt så ville Esther se på Emil. Jag erbjöd henne välling eftersom jag visste att hon var så trött men det ville hon inte ha. Efter en stund tittade Sören till henne och då satt hon och sov i soffan som ni kan se på bilden. Jag förstår verkligen att hon var trött. Tyvärr vaknade hon och skrek minst en halvtimme vid 20-tiden och var helt otröstlig. Jag tror att det var gaser i magen som orsakade skriket men nu hoppas vi på att barnen sover HELA natten lång och att vi får sova till minst 7 i morgon bitti.
Oj detta blev en jättelång blogg men som sagt så gillar jag bilder och då blir det så. Jag hoppas att mina barn kommer att uppskatta att titta på dem och läsa vår dagbok om 15 år.
God natt alla vänner!

1 kommentar:

Mina älsklingsskruttisar sa...

Riktigt låååång blogg, men skoj att läsa!

Hälsar Elsa