onsdag 29 april 2009

En dag i parken med Esthers kompis Erik!

I morse vaknade jag 4:20 av att Lydia låg och sparkade i sin sovpåse, som hon nu mera får sova i eftersom hon alltid sprattlar av sin täcket. Lite väl tidigt men tack och lov somnade hon om med bröstet i munnen och även jag. Esther som enligt mina planer skulle sova länge i morse vaknade redan 7. Min önskan var att hon skulle sova till minst 8 så vi kunde skippa middagsluren och få en tidig kväll. Vid 8:30 kom pappa hem från jobbet och hämtade oss så att vi kunde åka och kika på en bil i Hölö. Den var fin och vår energi när det gäller bilköpsengagemang var totalt slut så Sören prutade lite och så betalde vi och tog bilen med oss hem.

Efter lunchen packade vi fikaryggsäcken och stämde träff med Linda, Erik och Elina. Tillsammans gick vi till "Indianparken" som ligger en bit härifrån. Barnen lekte otroligt bra tillsammans idag och kivades inte en enda gång. Vi höll dock på att sätta hjärtat i halsgropen många gånger för Erik är med vild än tam. Han måste fått många skyddsänglar för det är helt otroligt hur han kan slå sig rejält men ändå resa på sig och borsta bort den värsta smutsen innan han ger sig upp i kanan en gång till. Det började med att Linda släppte ner honom i en lång kana som är som ett rör. Jag stod nere och skulle ta emot men han bara flög rakt ut med huvudet först. Visst grät han men med trots detta är hans första kommentar- Jag vill åka i den lilla kanan istället. Då hade han precis fått ett blödande sår i huvudet eftersom han landade med bakhuvudet i gruset. Jag kan tala om att Esther inte fick åka i den kanan.

Fika på en parkbänk. Perfekt fotoljus var det denna dag.
Esther och erik fick syn på en vit katt som var väldigt spännande. Katten uppskattade nog inte lika mycket att bli jagad av två 2,5 åringar så den kröp in i röret.

Oj vad dessa tvä väntade på att katten skulle komma ut.
Som tur var för katten hittade den ut i den andra delen av röret utan att barnen såg det.


Var kan katten vara?


Sedan var det dags för lite gungning.
Helt plötsligt när vi mammor sitter på soffan och ammar ser vi hur Erik hänger i gungan och håller på att ramla ner i mitten med huvudet före. Även i detta ögonblick gjorde änglarna sitt jobb.

Jag sprang för att fånga upp Erik innan han föll och Linda fick ta både småtjejerna. Lydia var inte på sitt bästa humör här.

Som ni ser är det svårt att fånga Erik stillasittande men jag lyckade fånga in honom mitt i kanan. Esther fegade och vågade inte åka ner om hon inte fick hålla i mitt finger. Erik bara sprang rakt ut i kanan flera gånger och slog rumpan ordentligt när han landade medan Esther misslyckades att få hålla Eriks hand när hon skulle ner.


Att klättra upp till kanan var också spännade. Två gånger ramlade Erik ner hela vägen och enda gången vart han helt tyst varpå jag skrek till Linda att springa till honom. Hon slängde ner Elina i vagnen men redan då var Erik på väg upp för stegen igen. Han är så otroligt tålig.

Esther hon klättrar så försiktigt men skulle hon ramla ner här skulle hon skrika så jag troligtvis skulle tro att vi behövde åka till sjukhuset.

Återigen ett försök att fånga Erik stillastående men det var omöjligt idag.


När vi kom hem var Lydia på strålande humör så jag lade henne på golvet under babygymmet medan jag fixade mat. Hon var så glad och gurglade och viftade med både ben och armar så jag gick in i vardagsrummet och fixade några mail som behövdes få iväg. Jag hörde hela tiden att hon var lycklig ute i köket men när jag kom tillbaka hade hon lyckats komma ganska långt med huvudet från kudden.Oj vilken spännande tid vi har framför oss när det gäller hennes utveckling. Undrar var Esther kommer att tycka när hon blir rörlig och upptäcker hennes leksaker?
Kan ni tänka er att jag lyckdes hålla esther vaken hela dagen. Var helt säker på att hon skulle somna i vagnen på väg hem från parken men det gjorde hon inte. I vagnen fick hon hålla i en mugg med saft så jag kunde se om hon var vaken. När hon ville gå fick hon göra det för gåendes kan man ju inte somna. När pappa kom hem fick han leka med henne ute och sedan bada henne. Men klockan 19:45 sov båda barnen idag och det har nog aldrig hänt förut så det kändes som en underbar kväll. Jag var ute och provkörde bilen tillsammans med Lisbeth som kom till oss ikväll. Hoppas de sover hela natten båda två.
Ulrika

Inga kommentarer: