fredag 24 april 2009

Lydia 4 månader

Tänk att det redan är 4 månader sedan det var jul. Det betyder även att vår lilla Lydia har hunnit bli 4 månader. Dagen innan julafton kom hon till oss som den bästa julklapp vi kunnat få, vilken gåva! Nu har Lydia verkligen börjat uppskatta sin storasyster och tvärt om. Esther lägger sig gärna bredvid Lydia på en madrass och försöker leka med henne. Nu får hon ju i alla fall gensvar med generösa leenden av sin lillasyster så jag förstå att hon vill vara med henne. Jag känner faktiskt att jag har nytta av Esther om man nu kan kalla det så för om Lydia är lite grinig och jag måste göra klart något kan jag be Esther gå till henne och prata eller visa en leksak och det brukar fungera.

Här ligger systrarna och tittar/lyssnar på en mobil som spelar Oh Mc Donald had a farm.................. om och om igen.

Systrarna Algesund på Lydias 4-månadersdag.

Våran lilla solstråle 4 månader.
Man kan inte bli annat än glad när man ser henne le.


Här var Lydia 3 månader.
Här var Lydia 2 månader .

Lydia 1 månad.





Här var hon bara några timmar. Oj vad mycket som hänt med denna lilla tjej under dessa 4 månader. Håret är dock lika mörkt och tjockt som när hon föddes. Lite tunnare är det dock på ena sidan bak men många trodde ju att hon skulle tappa håret men det har hon inte gjort. Snart kan vi göra flätor.
Tack gode Gud för denna lilla gåva som vi älskar så mycket. Tack också för hennes underbara storasyster som just nu utvecklas på alla fronter samtidigt. För någon dag sedan fick Lydia en doppresent i efterskott av några vänner som handlade om påskens budskap. Denna fick Sören läsa om och om igen för Esther den kvällen och innehållet är ju inte allt för enkelt att förklara för en 2,5 åring men han gjorde sitt bästa försök. Morgonen efter när jag klädde på Esther och reflekterade över ett sår på hennes läpp frågade jag henne om hon slagit sig där, men det hade hon inte. Någon minut senare säger Esther- Mamma, "Jätut" slåss inte han har bara öppnat himlen för oss. Tänk vad viktigt det är att vi lägger den värdegrund vi vill tidigt hon våra små barn. De är så otroligt påverkbara både på gott och ont. Vår norrlandsmormor Lisbeth är i Israel just nu så då har vi sagt till Esther att Bippa ,som hon kallar henne är i det landet som Jesus bodde i. Detta resulterade naturligtvis i att Esther glatt berättar för några vänner till oss att Bippa är hos Jesus, varpå dessa vänner blir lite chockade och undrar vad som hänt. Då fick vi förklara att hon är på resande fot i det heliga landet. Det är inte lätt att förklara att Jesus föddes som en baby i ett stall på julen, att han dog som en vuxen man på ett kors några månader senare. Att han dessutom bor i vårt hjärta fast att vi inte kan se honom och att Lisbeth nu är i det landet där han bodde är inte lätt att förstå. Vår önskan är dock att våra barn skall få lära känna Jesus Kristus som världens frälsare så vi fortsätter göra våra försök att dela med oss av vår tro.
Helgen är nu slut och vi har njutit av det underbara vädret. Igår tittade vi på en bil i Stockholm som vi inte skall köpa. Idag har Sören och Esther varit och storhandlat på Coop och Lydia och jag var en sväng på en barnbasar och shoppade två matstolar och lite sommarkläder. På eftermiddagen gick Sören ut med båda barnen efter att jag tankat Lydia full med mat och jag fick lägga mig på sängen ensam och lyckdes slumra en halvtimme, UNDERBART. Sedan blev det middag och en kvällspromenad innan det var dags för sängen för barnen. Vår jakt på en ny bil fortsätter...............................
Ulrika

Inga kommentarer: