tisdag 7 april 2009

Tusen tack snälla mamma




Nu har jag fått så många frågor om varför jag inte bloggat om dopet och svaret på den frågan är att jag ville ta mig tid att redigera bilder och tänka lite extra vad jag ville dela med mig av i skrift..Det kommer alltså snart. Vill först bara berätta att allt är OK med Lydias fontanell och huvud. Ni som känner oss vet ju att vi fått gå och mäta på extrakontroller och vi har även varit på Astid Lindgrens vid 2 tillfällen. Läkaren ringde för en kvart sedan och sa att både ultraljudet och skallröntgen visade att allt är som det ska. Det känns så otroligt skönt att veta, tack gode Gud för det.

Igår när jag hämtade Esther på dagis frågade personalen om vi ville byta dagar så att Esther fick vara med och klä ut sig till påskkärring. Det var ju snällt att de frågade men vi har redan bestämt träff med Anton på öppna förskolan och sedan tycker inte jag att det är så viktigt att man betonar påskkärringar och häxor när påskens budskap är något helt annat. Skall fråga idag när jag hämtar om de kommer att nämna något om varför man firar påsk. Skall man vara neutral och ej påverka barnen borde man ju inte ha påskkärringar heller. Har man påskris och tuppar borde man kunna berätta varför man har det men kanske är det så att personalen inte vet det själva. Det får nog bli en liten privatundervisning här hemma. Igår eftermiddag sågade Esther och jag av en gren på baksidan som vi surrade fast på vårt altanstaket på framsidan. Efter middagen var pappa och Esther ute och satte upp fjädrar i det. Får se om vi får upp något pynt också innan påsk.

I morse när Esther fick sin vällingflaska i soffan svarade hon: -Tusen tack snälla mamma.
Ibland låter hon verkligen artig medan det vid andra tillfällen kan heta –dumma den och dumma den så att man verkligen kan bli trött på henne. Språkutveckligen fortsätter i rasande fart. När vi senast tittade på Totte som för övringt känns ganska barnslig nu, så sa Esther: - Mamma Totte håller boken upp och ner, han måste vända på den för att kunna läsa i den. Hon har verkligen koll på läget.

Lydia fortsätter också att utvecklas med språng. Förra veckan började hon skratta med ljud och det låter ju så otroligt gulligt. Hon älskar att man håller henne framför spegeln och leker med henne. Oj vilka gulliga leenden och gurglingar man kan få då.

Esther älskar verkligen sin lillasyster och lägger sig gärna bredvid henne och visar sina saker och klappar henne på kinden. Peppar, peppar så har hon aldrig slagit henne. I morse erbjöd hon Lydia ett russin så det är väl det farligaste hittills. Hoppas verkligen att hon inte kommer att stoppa in massa saker i hennes mun när jag inte ser.

Nu skall jag passa på att äta lunch i lugn och ro för man kan aldrig vara säker på om Lydias lilla förmiddagslur varar i 3 minuter eller 2 timmar.


Kan berätta att luren varade i hela 15 minuter.

Ulrika

1 kommentar:

camilla sa...

Å va skönt att höra att det inte var någon fara!! :-)

Hehe, skäms lite här.. Men varför har man ris o tuppar o allt sånt..? Jag kan bara storyn om Jesus. Kan du snälla berätta för mig så jag kan vara lite vis här hemma :-)
Tur att jag har en kristen moster så jag kan lära vidare :-)