onsdag 8 april 2009

Kossa, gris, anka och kudde!

Det är orden som Esther lärt sig på engelska idag. Det är så roligt för helt plötsligt när jag nattade henne så frågar hon:- Mamma vad heter kudde på engelska.


Idag har Esther ,Lydia och jag varit på öppna förskolan tillsammans. Eftersom vår morgon började klockan 06 så stod vi vid Herrgårdens dörr redan 8:55 och var då först på plats. Eftersom det är påsklov denna vecka så var Antons mamma ledig ( hon är lärare) så de kom också dit så barnen lekte tillsammans. Lise-Lott tog gärna Lydia i famnen så jag kunde verkligen ägna mig åt att vara med Esther på samlingen. Hon sitter som ett ljus och följer Maria som leder sången i både sången och rörelserna. En stund innan de stänger äter vi vår lunch tillsammans för det är så skönt att ha det avklarat när vi kommer hem. På hemvägen får jag göra allt för att Esther inte ska somna för det blir lite krångligt att både få in Lydia i bilstolen och Esther sovande nerefrån parkeringen. Det lyckades bra och vi kom hem och klädde av oss och lite motvilligt klev Esther uppför trappan samtidigt som hon VÄLDIGT BESTÄMT säger: - Mamma , jag vill inte vila. Jag lyfter upp henne i vår stora säng och springer ner och hämtar Lydia sovande i bilstolen. Hon fick sitta kvar i den i en uppknäppt fleecoverall för jag vågade inte chansa att lyfta ur henne eftersom jag började ha tro för att jag själv skulle kunna få lägga mig raklång om jag fick Esther att somna och kan ni tänka er, det lyckades. Oj vad dessa få minuter betyder mycket när man får lägga sig raklång på sängen och höra att ens små barn snusar gott. Som vanligt så varade det inte så länge men sköt var det. Lydia vaknade så jag tog snabbt upp henne och erbjöd bröstet för att få ligga en stund till och det tackade hon ja till. Hon åt länge och då vet jag att hon brukar få ont i magen och skrika och det hände även idag. Det var dock ett mycket effektivt sätt att få Esther att vakna som då precis sovit sina 45 minuter. Efter en stund i soffan med film och äpple så gick vi till parken. När vi var på hemväg kom sysslig Cornelia och hennes kompis Frida och ville leka med Esther och det fick de gärna göra. Då hann jag gå in och mata Lydia och förbereda middagen, helt perfekt. Efter middagen lyxade jag till mig och åkte till min väninna Maria ( som spelade på Lydias dop) som är massör och fick massage i mina onda muskler.

Nu sover båda barnen och det är så skönt samtidigt som det är så underbart att möta deras blickar när de vaknar.

God natt.

Ulrika

Inga kommentarer: