söndag 26 oktober 2008

Sjukhusbesök med dubbelsidig öroninflammation!

Igår när Esther och jag skulle gå ut på eftermiddagen så började hon skrika när Sören klädde på henne. Trodde bara att hon inte gillade att ta på sig kläderna men det var mer än så. Vi skulle gå och lämna ett par vantar till en liten kilkompis som han glömt här när han var på kalas för en vecka sedan. De har enm studsmatta på sin tomt till Esthers stora glädje och även idag skulle hon upp och hoppa med alla tjocka kläder och vinterskor som man faktiskt behöver ha nu. Efter typ tre studs så började hon att gråta och gnälla och det är ej likt Esther när hon får vara på en stundsmatta. Jag försökte få en pratstund med min väninna men det gick inte så jag stoppade Esther i vagen och gick hem. Väl hemma var hon väldigt klängig och till slut somnade hon i min famn. Jag satt en bra stund med henne i soffan innan jag försiktigt försökt lägga ner henne i soffan eftersom min arm höll på att dona bort. Då vaknade hon dock direkt och skrek ynkligt. Efter en stund gick jag och tog tempen som då vidade på 39 graders feber. Inte konstigt att hon ej orkade hoppa på studsmattan. In med en ipren och så efter en kvart var det full fart igen Otroigt vilken värkan den har. Eftersom hon hade feber trodde vi att hon behövde sova lite extra men pga den halvtimmen hon sov i mitt knä så somade hon ej förrän 22:00 den kvällen.
Vid 02-tiden vaknade hon och skrek och var varm. Pappa sprang ner och hämtade tempen och en ipren och den behövdes för då hade hon 39,4 i feber. Som vanligt så gjorde den snabb verkan så efter en kvart låg Esther och sjöng Lille katt, lill katt och lille gris, lille gris men full hals och ville ha både mammas och pappas bekräftelse och uppmärksamhet för att hon sjöng så fint och naturligtvis fick hon det i alla fall efter första verserna. Efter ett tag ville vi dock bara att hon skulle vara tyst och somna om vilken hon också gjorde efter en timme. Som tur var sov hon lite längre på morgonen så vi fick kanske igen den timmen hon var vaken under natten. Under förmiddagen var hons om vanligt men jag ringde ändå vårdguiden som rådde oss att åka till sjukhuset på en jourtid för att kolla öronen eftersom hon på natten pekade på öronen och sa ont.
Efter lunchen och middagsluren så steg febern åter till 39 grader . Väl inne på sjukhuset konstaterades dubbelsidig öroninflammation så nu är det dags för en starkare sorts pencilin tre gånger per dag. Vi slutade den andra kuren i tisdags och började alltså idag en ny, inte kul men vad skall man göra. Undra just hur mycket dagis har med detta att göra. Vart hon aldrig bra efter förra kuren eller var hon så mottaglig de två dagarna hon var på dagis denna vecka att hon hann få en ny infektion? Den frågan kvarstår. Nu är klockan 21:30 vintertid och Esther har just sonat. Hon är seg när det gäller sömn för egentligen är den ju 22:30 hennes tid. Förstår inte att hon orkar när hon dessutom inte är helt frisk. Inget dagis lär det bli på några dagar heller så vi får se vad vi skall hitta på här hemma. Som tur är gillar hon ju att se på film och eftersom jag inte är helt aktiv heller så lär det bli lite Pippi och emil i morgon även om vi skal försöka att ta oss ut en stund också. Skall nu försöka få mig nåhgra sömntimmar innan jag vaknar antingen av min värk eller att Esther skriker och har feber och ont.

God Natt

Ulrika

Inga kommentarer: