söndag 5 februari 2012

Nu är det stämpat i huset!

Igår eftermiddag åkte tjejerna och jag till pappa som jobbade i huset. Nu hade de hört så mycket om deras nya hus men inte sett det. Väl där fick jag veta att det varit  flera som varit där och hälsat oss välkomna under dagen, och det känns ju bra. Närmaste grannarna varkar väldigt trevliga.
Utanför huset ligger MYCKET som skall slängas och sorteras. Igår kom Sören på att allt gammalt virke går att användas som ved i öppna spisen så det som ligger kvar kommer att delas och läggas undan till de brasor vi nu drömmer om i tanken. Nu kanske ni vill gå in i huset och se fler bilder.

Det var ingen drömlekplats inne i huset för tjejerna. Esther såg genast de stänger som var "stämpade" ( lärt mig ett nytt ord) dvs höll upp taket där bärande väggar tagits ner. Dem hann Esther svinga sig runt på innan mamma strängt förmanade henne att INTE göra så. Sedan fanns det väldigt många INTE DÄR, RÖR INTE, AKTA DIG, FLYTTA PÅ DIG mm så själva upplevelsen att vara i huset blev inte den mest positiva. Som tur är går det väldigt bra att vara på nedervåningen. Vi hade med oss en madrass, en banankartong med böcker vi inte plockat upp sedan flytten, lite PetShops, en mini dvd så att tjejerna kunde roa sig en liten stund medan Sören och jag gick och klurade på hur dörrarna in till tjejernas rum skall sitta. Den  logistiken är inte lätt att lösa. På bilden nedan kan ni se vardagsrummet till  vänster och köket till höger med den stämpade "ickeväggen" i mitten.

Sören med sina rosa tjejer.

Jag är fullt medveten om att det är väldigt dålig skärpa på denna bilden men eftersom jag inte tog så många fick jag använda denna ändå. I bakgrunden är tjejernas kommande rum. Där Lydia står var det för en dag sedan ett kapprum och en toalett. Det skall nu bli en del av ett rum.

Idag har vi varit renoveringspaus. I stället blev det familjegudstjänst i Ytterby kyrka med efterföljande "dopfika". Alla barnen fick ta med sig sina dopljus som de fick bära fram i processionen. När det senare döptes en liten tjej så tände vi alla barnens dopljus som stod på ett bord innanför altarringen. I slutet fick alla barnen komma fram och hämta sina ljus och så sjöng barnkören " Det lilla ljus jag har!.

Allt gott.
Ulrika