söndag 27 februari 2011

Bullbak, barnbasar och picknick

I fredags när jag hämtade barnen på dagis berättade jag att mormor var på väg till oss. Då blev det fart på henne och kläderna som annars kan ta LÅNG tid att få på gick snabbt. På vägen hem stannade vi till vid en stor snöhög och åkte kana som till och med Lydia, som hittills mest stått still ute, tyckte var roligt.


Lydia lade direkt beslag på mormors närvaro och gick och hämtade ett spel, som hon med stor glädje och entusiasm spelade med mormor.
 Bamselotto är en av favoritspelen.
 Esther nappade genast på mormors förslag att baka bullar. Att hon fick en egen degbit att baka med var en höjdare, speciellt när hon efter att de var klara kunde servera sina egna små bullar.
 Lydia ville inte heller missa bullbaket så hon tog en stol och sköt fram till diskbänken för att hjälpa till.
 Pärlsocker är verkligen gott men även bullarna fick lite av det på sig. Mycket tror jag gick direkt in i Esthers lilla mun.
Idag fick vi sovmorgon och det är vi VÄLDIGT TACKSAMMA för. Barnen sov till 8. Jag vaknade straxt efter 7 och kunde inte ligga kvar i sängen pga värk men fick en lugn stund innan Esther ropade högt på mig och undrade om det var morgon. Då kröp jag ner hos henne och så låg vi och småpratade lite om allt möjligt. Sedan trippade vi in till pappa och Lydia som fortfarande låg med stängda ögon när vi kom dit.

Efter lunchen åkte jag, Esther och mormor till barnbasaren i stan och shoppade lite. Esther fick ta med sin egen plånbok med lite pengar. Väl där hittade hon massor hon ville köpa men efter lite genom gång av "dagens regler" så tror jag hon fattade att hon fick välja ETT gosedjur och om hon köper det första hon ser kanske hon hittar ett gulligare sedan. Det resulterade i att Voffis, en jättefin hund som såg helt ny och fräsch ut för 15 kr fick följa med oss hem. Nu har hon alltså 6 hundar och katter som skall letas efter varje kväll när det är läggdags. Tur att jag kom på att vi kan samla ihop dom i mormors gamla stickkorg så vi får med alla upp för trappan. Själv så köpte jag ett par svarta vincentskor till Lydia som hon blev jätteglad för, några sagokasetter med tidningar till för 5 kr st, ett par Hellokittyjeans för 10 kr till Esther och några saker till. Det kändes  skönt att vara shoppare denna gång och inte behöva står där och sälja som jag gjorde sist det var basar där.

På kvällen hade Esther en tjejkompis här och efter middagen fick de ha egen picknick uppe på hennes rum. Esther packade sin ryggsäck med bullar, kakor, saft i en flaska, muggar och en duk. Sedan gick de upp till hennes rum och satte sig på den röda mattan och la ut duken och det som skulle ätas. Flera gånger kom de ner och ville ha mer. Jag tror faktiskt det hade ganska kul tillsammans.

Nu är det snart natt och en hel ny vecka ligger framför. Esther har ledigt från dagis eftersom hon har allmän förskola som följer skolornas lov. Lydia får gå sina 15 timmar så det skall bli riktigt mysigt att hitta på lite saker med bara Esther. Vi skall bland annat åka till Lekslottet tillsammans med en av hennes första kärlekar, Anton. Jag ser även fram emot att få träffa hans trevliga mamma och fika och prata. Vad vi gör de andra dagarna har vi inte bestämt ännu. Någon som har bra förslag?

God natt

Ulrika

1 kommentar:

kickan sa...

Tänk om Knivsta inte var så långt bort(eller om det är Nykvarn som ligger långt borta)då vore det kul om ni hade kunnat vara här en dag på sportlovet.
Men längre bort än ett telefonsamtal är vi ju inte från varandra, vilken tur!
Vi slår en signal då det passar.
Kram/Kristina