lördag 19 februari 2011

Mitt fynd som gjorde Esther lycklig!

I förrgår kissade Lydia massor på morgonen. Sedan kom inget mer under dagen. Det var Sören som fixade iordning barnen för nattningen och det var jag som nattade dem. När de somnat kom jag på att jag måste fråga om Sören bytt blöja på Lydia. Den hade varit torr så det blev inget byte. Då insåg jag att hon inte kissat på drygt 17 timmar. Sören fick ringa vårdguiden som sa att små barn skal kissa minst var 6:e timme och att om Lydia inte kissat  före 24 så behövde vi åka in med henne. Jag kände mig jätterisig så det blev Sören som fick klä på sig och åka iväg med Lydia. Jag tog upp henne och fick ner henne i overallen med båda mössa och vantar utan att hon vaknade. När de kom dit fick de komma in i ett rum och vänta. Innan läkaren kommit passade Lydia naturligtvis på att kissa i blöjan, vilket gjorde att det inte hanns med att ta något kissprov.
Doktorn lyssnade och tittade på henne och konstaterade att allt såg bra ut så det skickades hem, vilket jag tycker är lite konstigt med tanke på att hennes urin stått still länge och hon haft två uringvägsinfektioner förra året.

Igår fortsatta Esther att springa på toa och bajsa och hann även med att kräkas några gånger.
Nu har de varit sjuka i en vecka och i morse kändes de sjukare än under hela veckan. Snoret rinner, de hostar och har åter feber ( dock inte mer än 38,5). När skall denna sjuka ta slut? Sören fick vabba igår eftersom de varit borta halva natten och vi  alla var helt slut. Jag fick "gåvan" , ja det känns faktiskt så, att åka till Weda och handla. Jag sprang in på Jober Max och fyndade ett par byxor till mig och ett par adidasgympaskor för endast 150 kr till Esther. Sedan tog jag även en sväg in på leksaksaffären eftersom det stor en skylt med "SUPERREA" och det kunde jag bara inte missa även om jag inte skulle ha något.
När jag gick in i affären såg jag två gröna sparkcyklar "kickbike" som jag funderade på vad de kostade. När jag skulle gå ut hade de flyttat på cyklarna men jag gick fram och frågade om de var på rean.
-Ja, men den ena är inte funktionsduglig, det fattas några skruvar och muttrar. Då tog jag tag i den andra och frågade vad den kostade.
- Du kan få den för 50 kronor, sa kassörskan.
Jag tittade på cykeln och konstaterade att det fattades en mutter på den som jag då påpekade.
- Kanske vi inte skall sälja den heller, sa kassörskan.
-Jag bjuder 20 kr så jag jag fixa en mutter själv, sa jag.
Och så hade jag köpt en kickbike för endast 20 kr. Jag insåg att inte ens Sören skulle kunna klaga på mitt inköp trots att vi inte har jättemycket pengar nu och att Esther skulle bli lycklig.

-Mamma, jag blir alldeles pirrig och glad, sa Esther när jag visade henne mitt inköp som numera kallas  "sparkis". Alla hennes saker ger hon namn numera. Lydia blev mycket intresserad och en gnutta avundsjuk så Sören fick snällt gå ut i boden och hämta Esters gamla sparkcykel som har dubblad hjul både fram och bak så nu åks det sparkcykel i vår hall.

 


Något annat vi pysslat med denna vecka är att spela spel. Det känns så otroligt roligt att båda tjejerna kan spela nu och Lydia ÄLSKAR spel.

Lydia kastar tärningen i ballongspelet.
Hm, undrar vart detta skall läggas?
Nu vet jag, där!

Något annat som jag nu pysslar med är att göra traderapaket med barnkläder. Jag provade att göra ett paket med 9 plagg och jag fick 45 kr för det vilket är mer än ingenting. Nu har jag blivit peppad att göra flera men det tar sin lilla tid. Förts skall man fotografera plaggen. Sedan skall bilderna förminskas och beskäras innan man kan börja att göra själva annonsen. Sedan skall man mäta höjd, längd, bredd och ta en vikt för att se vad frakten kommer att kosta. Naturligtvis måste man också paketera allt på smidigaste sätt innan allt är klart och man kan börja vänta på att folk bjuder något.

Medan jag gjorde detta satt Esther i fåtöljen bredvid mig och tittade på. Jag berättade då att det var kläder som hon och Lydia växt ur i paketen. Jag berättade också att jag sparar några kläder som tjejerna haft som deras barn kan ha någon gång i framtiden. Då ser jag hur Esther tänker och funderar på djupet innan hon med en bestämd röst säger:

Men det är ju jobbigt att vara mamma.
Jag kan ju inte ens byta blöja.
Hoppas det bara blir en unge.

-Älskade lilla Esthergumman, du skall ju inte få barn nu utan när du blir stor och det finns en som du tycker om som kan bli pappa. Och så avslutades den konversationen och Esther sprang in till Pappa och Lydia som läser en bok i sängen.

Med denna berättelse avslutar jag min blogg idag.
Ha en bra dag.
Ulrika

3 kommentarer:

Charlotta sa...

Åh vad kul med sparkcykel!
Agnes har också en som hon älskar.

Och ballongspelet är populärt även här hemma.

VAd fina de är Esther och Lydia.


KRAM Charlotta


PS. vore kul om du vill komentera min blogg DS

Anonym sa...

Ja det är jobbigt när man åker på det ena efter det andra och det känns som att det alltid är ngn som är sjuk. Blir som en tråkig cirkel.

Vilket underbart fynd du gjorde! Grattis =)

HA en underbar dag!

Tack snälla vännen för alla peppande ord du givit mig! De betyder så mkt och gör att jag orkar plugga o kämpa på ett tag till.

stor kram

Elaine sa...

Hoppas det är bättre med hälsan. Vi har också haft en tuff start på detta året med en massa sjuka.

Grattis till ert fina fynd! Föstår att Esther blev lycklig!

KRAM