söndag 3 oktober 2010

Idag är det 11 år sedan jag av biskopen blev vigd till diakon.
Inför vigningen har jag lovat följande:


Att i Guds den treeniges namn åtaga sig uppdraget att vara diakon

och utöva det så att Gud blir ärad, kyrkan uppbyggd och Guds

vilja förverkligad i världen,

att stå fast i kyrkans tro, hjälpa dem som behöver diakonens tjänst

och stå på de förtrycktas sida,

att följa vår kyrkas ordning och förverkliga sin kallelse med Kristus

som förebild,

att leva så bland människor, att diakonen blir ett vittne om Guds

kärlek och försoningens hemlighet.

Som en påminnelse om diakonens egen ofullkomlighet och Guds

nåd bekräftas dessa löften med följande försäkran:

Jag, NN, vill med Guds hjälp och förtröstan på Guds nåd leva enligt

dessa löften.


Det var en stor dag för mig att få ta emot diakonemblemet och stolan vid altaret i Ersta kyrka. Efter flera års studier, praktiker och samtal blev jag klar och stod där med min rundkrage och skulle söka jobb. På olika vägar kom det sig sedan att jag fick min första tjänst i Timrå där jag blev kvar tills vi flyttade hit till Nykvarn. Nu är min högsta önskan att hitta en diakontjänst med familjeinriktning där jag kan få använda mina kunskaper, både från studier och från livet. Tyvärr är chansen ganska liten att den önskan blir uppfylld för det är så otroligt lite lediga tjänster  runt om i landet. Kanske har Herren en annan plan för mig som jag inte känner till nu. Ibland är det frustrerande att "läget" är så, men man kan ju välja att se saker från olika synvinklar så oftast väljer jag att tänka så här: Oj så spännande att få se vad Herren har för planer för oss nu och framöver. Han som har omsorg om den lilla sparven kan nog se till att vi också har kläder att ha på oss och mat på bordet.
 
Sören är kallad till en spännande jobbintervju den 13:e okt och naturligtvis är hans jobbsituation också styrande till vad jag kan söka för tjänster. Skall någon jobba kvällar och helger eller är det bara dagtid som vi skall jobba. Ja det är mycket som skall gå ihop för att en barnfamilj skall kunna fungera på ett bra sätt.


Om någon undrar vad en diakon skall göra kan ni läsa följande:

En diakon skall

uppsöka, hjälpa och stödja dem som är i kroppslig och själslig nöd,

ge kristen fostran och undervisning i tron,

i församling och samhälle vara ett barmhärtighetens tecken

och i allt tjäna Kristus i sin nästa.

En diakon skall leva som Kristi tjänare

och hjälpa människor att gestalta Guds kärlek.

Diakonen skall försvara människors rätt,

stå på de förtrycktas sida

och uppmuntra och frigöra Guds folk till det som är gott,

så att Guds kärlek blir synlig i världen.
 
Tack gode Gud att Du vill använda mig som ditt redskap.
Tack att jag får vara Din Ancilla Domini.
 
Ulrika Algesund

1 kommentar:

Elaine sa...

För Gud är inget omöjligt Ulrika! Säkert finns det en möjlighet att den perfekta tjänsten finns just för dig! Hoppas det löser sig för Sören oxå! Bless you!