fredag 9 oktober 2009

Gode Gud, jag vill drömma om en katt..........

Gode Gud, jag vill drömma om en katt som inte river mig. Amen!
Ikväll när jag skulle lägga barnen ville Esther verkligen ligga brevid mig i sängen när jag kvällsammade Lydia. Det fanns c:a 25 cm kvar på sängen bakom min rygg men Esther lade sig på sidan tätt intill mig. När vi hade pratat om dagen som varit och vilka vi skulle be för så kom Esthers egen bön rakt från hennes hjärta.

-Gode Gud,idag vill jag drömma om en katt som inte river mig, Amen.
Jag tror att det är hennes första högt verbaliserade bön. Hon har så otroligt mycket tankar och funderingar och nu är det jättespännande att börja få ta del av dem ju mer hon kan berätta.

Igår satt vi i hennes lekrum och Esther försökte skriva bokstäver på griffeltavlan när hon plötsligt lite missnöjt säger: - Det här är ju hopplöst. Nu ger jag upp. Jag kan ju inte rita med min krita.

Idag vid läggdags sa hon också:- Mamma, när jag blir stor och går i skolan och får cykla på vägen, då skall jag bli Pippi Långstrump och sjunga "Sjörövarfabbe".
Hon är otroligt duktig att komma ihåg nya ord och sätta dem på rätt plats. Att cykla på vägen hade vi pratat om idag då vi var ute och hon cyklade och jag drog Lydia i vagnen. Då fick jag för första gången " läxa upp" henne att man absolut inte får cykla på vägen förrän man är "jättestor" och går i skolan, och det verkade hon ju komma ihåg i kväll. Får se hur det blir med den saken i morgon.

Att måla är en av hennes favoritsysselsättningar när vi besöker öppna förskolan. Här nedan är en av hennes huvudfotsteckning. Den lila föreställer min väninna Astrid som Esther tycker väldigt mycket om och den gröna lilla är henne själv.

Ikväll har jag själv ägnat mig åt att kakla det som skall sitta bakom den nya diskbänken jag håller på att fixa iordning till Esthers treårsdag nästa vecka. Min snälla Sören hjälpte mig att få till skivan i rätt storlek innan. Han är verkligen hjälpsam. Jag verkligen njuter av att ha mitt lilla projekt att fixa med. Allt kan jag inte göra själv pga värk men som tur är har jag både vänner och "Bippa" flickornas norrlandsmormor som hann hjälpa mig när hon var här några dagar. Bakom mig är kylskåpet Lisbeth hjälpt mig att fixa till. Hyllan hade jag själv när jag var liten som ett Cindyhus, men då var det två likadana bredvid varandra så att det blev ett hus med 4 rum. Nu 30 år senare blev det ett kylskåp, det kan man kalla återanvändning.

I veckan som varit var Esthers kompis Anton här och lekte. Just nu ligger han högst på listan för blivande svärson, enligt Esther och visst är han fin.


Esther tycker verkligen om sin lillasyster men nu börjar hon få uppleva att Lydia kommer och försöker ta hennes saker. Mer kommer det att bli när hon börjar förflytta sig ännu mer.
Pga av det kommer vi troligtvis att göra iordning barnens rum där uppe och flytta upp saker som är för lite större barn. Tror också att det nya dockköket kommer att vara där uppe.
Förra söndagen åkte vi över dagen till Norrköping och hälsade på barnens farmor och farfar.
Här ligger Sören i deras soffa och som vanligt klänger tjejerna på honom. Då trivs han som fisken i vattnet.

Lydia är VÄLDIGT mammig även om pappa också oftast går bra men när andra tar i henne så skriker hon direkt. Här Lyckades dock farmor att hålla i Lydia en liten stund så jag hann ta en bild på dem tillsammans.

Även farfar fick hålla henne en kort stund.

Pappas trygga famn kändes dock bäst.
I tisdags hände något vi väntat på i c:a 5 månader, två små sylvassa tänder har börjat kunna anas i Lydias mun. Äntligen.
Nu är det fredag kväll och Lydia ligger och sover på pappas mage i soffan medan han tittar på den dokumentär. Hon var så orolig ocg låg och skrek i sängen så jag tog ner henne för att kunna skiva klart denna blogg.
Allt gott.
Ulrika

Inga kommentarer: