torsdag 1 oktober 2009

Fotobok hos fujidirekt.se/fotobok

Oj vad det är roligt att fotografera, speciellt mina små tjejer. I min ungdom gick jag en fotokurs på folkuniversitet och det var nog starten på mitt intresse. Jag köpte en systemkamera och eget fotolabb som jag använde flitigt. Då fick man lägga ner mycket arbete på att få sin bild i jämförelse hur det är nu då man tar med sin digitalkamera och laddar ner dem i datorm och skriver ut. Då skulle man framkalla filmrullen och när man skulle få in filmen i den speciella behållaren som man sedan hällde olika vätskor i skulle det vara totalt mörker. Sedan var det sköljningar med olika vätskor innan man hade själva negativen att börja arbeta med. Minst 3 timmar behövde man ha för att överhuvudtaget plocka fram allt. Sedan när man var klar hade man huvudvärk pga alla starka ångor som kom av vätskorna. Tänk så lätt det är idag men det gör också att man, i alla fall jag tar mycket mer kort. Vad gör man av dem? Jag har börjat med fina album men inser att det tar så mycket tid och plats när man behöver ha album, kort, sax, klister, pennor framme ganska länge för att få till ett bra album.

Nej nu har jag bestämt mig för att göra fotoböcker till barnen på www.fujidirekt.se/fotobok
Om man har en egen blogg eller hemsida och skriver om företaget så har man möjlighet att få en gratis fotobok. Jag hoppas att det blir bra och ger mersmak för då behöver jag inte ha bekymmer att framkalla massa kort och känna dåligt samvete att jag inte hinner/ tar mig tid att sätta in dem i fina album. Kanske någon av er som läser också har en blogg och vill prova? Klicka dig vidare genom länken ovan och läs vad du kan göra av alla dina bilder du har liggande i datorn. Jag tror att mina barn en dag kommer vara glada att de har egna fotoböcker att titta i från sin barndom.

Nu har det blivit kallt och mössor och tjockare jackor och overaller har kommit fram. Eftersom september varit så otroligt fint och varmt kändes det nästan som en chock när termometern endast visade en halv stackars grad i går. Idag var första dagen som Esther på väg till dagis sa:
-Mamma, idag är jag glad. Vad roligt, svarade jag. - Jo du förstår mamma, idag skall vi ha gympa på dagis. Oj vad det känndes skönt i mitt modershjärta de steg som var kvar till dagis, att kunna lämna henne med ett leende på läpparna. Glad gick jag hem och efter Lydia sovit middag och ätit lite mellis åkte vi till Ica Maxi där de hade en barnfotograf. Ja, jag har många bra bilder på mina barn men det var roligt att ta ett studiofotografi också. Nu har vi kollat läget så imorgon skall jag åka dit med båda barn och försöka få ett bra syskonkort. Får se hur samarbetsvillig Esther är. Med Lydia var det inte som helst problem, hon skrattade bara fotografen tittade på henne.

Här är två bilder från tidigare i veckan.

Ulrika


1 kommentar:

Mia sa...

Vilka fina tjejer! Lydia har likadan mössa som Vilma ser jag, de var verkligen jättebra! Säg till om ni är i Norrköping något så kanske vi kan träffas nånstans. :)