måndag 11 maj 2009

Syskonträff hos Lovisa & Leo!

I fredags blev mammagruppen med barn bjudna på lek och fika hos Elsa och hennes barn Lovisa och Leo i deras stora härliga trädgård. Vi har ju den minsta tomt man kan tänka sig så detta var som ett otroligt hav för mig. Oj vilken yta att springa på, leka på ,odla på men också en otrolig yta att klippa och hålla ordning på. Träden blommade och gräsmattan sluttade ner mot vattnet, ja ni hör hur vackert det låter. Där på baksidan fick vi föräldrar faktiskt möjlighet att sitta ner och prata och fika. Det fantastiska med att ha ett barn som är 2,5 och leker själv ( oftast ganska långa stunder nu)och en som bara sitter i vagnen eller knät är att man som mamma kan få sitta still en stund och njuta av att få prata med andra vuxna en stund.Det kan faktiskt kännas som en bristvara idag även fast att jag stormligen ÄLSKAR att vara med barnen och njuter av att prata med Esther som har explosion i sin språkutveckling. Jag känner en enorm gjädje över att ha fått möta dessa mammor och dela tankar, ideer, bekymmer, tips och råd när det gäller middagsförslag, barnuppfostran, barnbasarer, dagis, läggningsrutiner, barnmat m.m Vi har också berättat om barnens dop, namngivningscermonier, bröllop. och mycket annat. I min förra föräldrargrupp som jag tillhörde när Esther var liten var det inte många som varken nappade på förslag eller kom med egna förslag så förväntningarna var inte så väldigt höga denna gång heller.

Därför är jag så otroligt glad att jag fått förmånen att lära känna er tjejer. Jag upplever att alla är så engagerade i sina barn och hela deras familjer, att det är något som de verkligen prioriterar. Att vi sedan har helt olika bakgrund, olika utbildning och yrken tycker jag också berikar gemenskapen och våra samtal. På torsdag skall vi träffas sista gången hos familjediakonen i kyrkan som tog över gruppen efter att bvc hade haft de 5 samlingarna som erbjöds. Ser fram emot att få träffa er där tjejer. På fredag skall vi gå på Torekällberget tillsammans med våra små bebisar och deras äldre syskon. Det är också en sak som är så roligt, att vi hittar på gemensamma aktiviteter med syskonen också. Varannan vecka har vi bjudit varandra på fika och lunch hemma hos oss själva och det har också känns så roligt att få se hur alla bor. Det känns verkligen som att alla bjuder på sig själva och då blir gemenskapen därefter också. Nu kommer lite bilder från träffen i fredags:

Från vänster: Viktor i den gröna stolen, Esther i den blå stolen, Elsa i den röda fleecen, Lovisa den röda stolen och Viktor i turkos tröja.

Innan mellanmålet fanns diverse aktiviteter för barnen. Lovisas och Leos mamma Elsa hade fixat såpbubblor, satt ett stort papper på bordet så barnen kunde rita tillsammans. Där fanns också en sandlåda, och ett roligt lekhus som var väldigt uppskattat.


En lycklig Lydia som faktist sov en hel del under denna träff.
Viktor och Esther äter yogurth och dricka till "mellis". Bakon Viktor sitter hans lillebror Axel i vagnen. Bakom Esther sitter lilla Leo.




Några av mammorna, Katarina, Jenny med sonen Simon i vagen och Johanna.

En glad Katarina som jag är glad att jag fått börja lära känna. Hon planerar liksom jag att vara hemma lite längre med sin lilla Emma som för överigt sov hela tiden i vagnen och därför inte är med på bild denna gång. Hon är också mamma till Elsa som finns på bilen vid "mellisbordet".

Jennys son Simon.



Elsas son Leo.


Johannas son Axel

Tack Elsa för en fin eftermiddag tillsammans med barnen i er underbara trädgård!

Idag var det för övrigt grötpremiär för Lydia och det gick liksom med potatisen väldigt bra. Att få lite mangopure till smakade toppen.

Det var pappa Sören som fick den stora äran att vara först med att ge Lydia gröt. Han lyckades få in en riktigt bra teknik där Lydia sög upp innehållet på skeden.


Igår var det premiär i den nya sommarhatten. Fast att Esthe har så många gamla sommarhattar var det ingen som var i Lydias storlek.


På eftermiddagen kom min väninna Astrid på besök, mycket uppskattat av hela familjen men kanske främst av Esther. Först är hon blyg i 2 minuter sedan är de bästa polare och leker så Esther kiknar av skratt. Att dessutom Astrid är bildlärare ( på Turingeskolan) gör inte saken sämre för hon kan ju rikat både lejon och elefanter som jag själv absolut inte lyckas med.

Astrid, vi tycker om Dig!



I gårkväll lovade jag Esther att hon skulle få cykla till dagis idag. När dagisväskan var packad och vi var färdigkläda och öppnade ytterdörren så spöregnade det. Till Esthers stora besvikelse fick jag springa och hämta bilen istället. Så när klockan började närma sig halv två och det duggade packade jag ner Lydia i vagnen, tog på regnskyddet, tog på mig själv en regnjacka med luvan uppefälld och sedan lyckades jag på något sätt lägga cykeln över vagnen och så gick vi till dagis. Mitt i en roligt sångsamling kom jag men Esther blev glad att jag kom och förljde snällt med mig ut i hallen. När jag berättade att hennes nya röda cykel stod utanför och väntade tog det bara några sekunder att få på henne kläderna och komma utanför ytterdörren. Väl ute frågade jag henne om hon ville att vi skulle gå till hennes kompis Erik och äta mellanmål. Då tittade hon på mig en stund och sa: Mamma, det var en väldigt bra idé .

Oj vad de lägger märke till våra uttryck vi använder hemma.


Nu har båda barnen badat och somnat sött i sina sängar. Precis klockan 21:10 somnade båda två. Då har Etsher vaknat 7 i morse och bara sovit 10 minuter på dagis ( enligt fröknarna).


Önskar er en god kväll för det tänker jag ha.

Ulrika

Inga kommentarer: