söndag 17 maj 2009

Man kunde gärna få vara lite piggare

Det är eftermiddag och jag lyfter mitt trötta huvud för att titta på klockan som hänger snett ovanför mitt piano. Den visar på 13:20 och jag inser att jag redan vid den tiden längtar efter att det skall bli kväll så jag får gå och lägga mig. Så har det varit några dagar nu men denna dag var faktiskt klart bättre än gårdagen. Esther har vaknat på nätterna och skrikit och fått komma till vår stora säng men fortfarande fortsatt skrika. Det resulterar i att en liten Lydia också vaknar och skriker och vill amma. Esther som skriker efter mamma får lov att bli nummer 2 eftersom jag måste mata Lydia och få henne att somna innan jag kan hålla om Esther. Ja så har vi hållt på och i morse vid 4 vaknade Lydia och fick mat men sedan skrek och skrek hon så Sören fick gå ner med henne. Han fick henne att somna i vagnen och kunde själv lägga sig i gästsängen. Sedan vaknade Lydia igen och skrek och skrek så jag ringde faktiskt sjukvårdsupplysningen. Vi har ju verkligen fått en matglad bebis denna gång som gapar stort bara hon ser en sked. Så från att ha fått smaka några teskedar potatis åt hon igår en hel liten burk slottspure och en 3/4 dels banan till lunch, ammade till mellanmål och sedan en portion gröt med fruktpure till kvällsmat och sedan amning innan hon somnade. Kanske blev detta för tufft för hennes lilla mage när all mat skulle förflytta sig i tarmen. Jag åt även en färdigrätt med ris och curry till lunch som jag själv tyckte bara var en aning stark men kanske blev det endå för mycket för hennes lilla mag. Vad det var som orsakar skriket som verkligen var hjärtskärrande vet vi ej men man vill ju verkligen förstå vad orsaken är. Vid 9 tiden lämnade jag Esther på dagis och sedan åkte Lydia och jag vidare på mammagruppsträff och som vanligt hade vi jättetrevligt och pratade och pratade fikade, åt lunch och pratade igen. Jag gillar er tjejer, för jag vet att ni är här inne och kikar då och då.


På kvällen gav katrinplommonen jag matade Lydia med på dagen resultat. Först kom en liten köttbulle i blöjan men senare märkte jag hur hon började röra sig som när hon skal bajsa så jag tog av kläder och blöja och tittade henne i ögonen och visade hur man kan klämma..... Hon gjorde likadant och ut kommer både en lång korv och massa löst ba....... Hon har gjort det igen, bajsat i pottan och hon är bara snart 5 månader.

Här nedan till vänster: Lydia med sin pappa. Till höger: Esther som bebis med sin pappa.


















Esther var mycket stadigare tidigt än Lydia men nu har stadgan kommit även i Lydias lilla kropp. Esther till höger är drygt 3 månader på bilden och Lydia är 4,5 månader. Samma pyjamas som farmor och farfar köpte i Thailand och på samma skötbord. Det är dock drygt 2 år mellan bilderna.

























I kväll somnade barnen vid 20:30, så skönt.
Ulrika

Inga kommentarer: