lördag 16 maj 2009

En lång bajskorv på pottan, inte illa!

Ja kan ni tänka er, idag hände det. Ni som känner vår familj vet att vi mer än gärna önskar att Esther skulle vilja sitta på pottan eller toaletten och göra sina behov där. Främst för att det skulle kännas skönare för både Esther och vi som får ta hand om blöjerna men också för vår ekonomi. Tänk vad hundralappar vi skulle få över till annat. Nu är det ju så att vår Esther är envis och verkar ha bestämt sig för att kissa och bajsa, det gör hon helst i lungn och ro själv inne i sitt lekrum eller sittandes under köksbordet. Jag har ju dock läst i flera mammatidningar att man kan få bebisar att bli blöjfria bara efter några månader genom att lära sig tyda sina barns signaler. När Esther var ute och cyklade med pappa så ammade jag Lydia som hela tiden släppte taget och viftade för fullt med armar och ben, vilket jag nu vet är en förvarning för att hon skall bajsa. Så jag tog foert upp henne i knät och lade henne sedan ner på en filt och tog av byxor och blöja och satte henne på Esthers potta som sstod i vardagsrummet. Hon regagerade lite eftersom pottan var ganska kall me hon satt kvar och efter några sekunder hade hon klämt fram en lång fin korv.
Jag var helt imponerad och beundrade innehållet i pottan ( sånt kanske bara mammor kan göra). Hon hade ätit en stor portion kalvstek med potatis ( i pureform) så det klart det blev en annan konsistens på avföringen än om hon bara ammat. När pappa och Esther kom in berättade jag att det fanns en överraskning i vardagsrummet och de gick och letade och letade men ingen såg den. Jag fick ge pappa en ledtråd så fann han överraskningen. Esther tittade storgöt när jag berättade att Lydia suttit på pottan och bajsat. Hoppas det kan ge lite effekt på hennes önskan att kunna göra som sin lillasyster.

Att pottan stod klar mitt på vardagsrummet berodde på att igår morse fick vi en tid på närakuten till Esther. Hon hade haft över 40 graders feber i tre dygn och då ville de att vi skulle komma in med henne för att ta lite prover. de bad oss också kvällen innan att vi skulle ta ett morgonurinprov fråm pottan. Tyvärr sa jag, det går nog inte för hon vägrar sitta på pottan. Ja då blir det att sätta fast en påse mellan hennes ben och vänta tills hon kissat fick jag som svar.
Eftersom hon verkligen ogillar allt som har med sjukvård att göra så ville jag som mamma inte utsätta min dotter för detta. Min plan var att ta av nattblöjan och låta henne gå utan blöja. Sedan skulle hon få dricka både dricka i glaset och välling i flaskan och så skulle jag ha en plastmugg i min hand när jag lekte med henne så skulle jag förhoppningsvis lyckas fånga några droppar när hon någon gång skulle kissa. När jag kom tillbaka med den färdiga vällingen och drickan stod hon och såg ynklig ut i sitt lekrum med nattlinnet uppdraget tittandes på pölen som hennes fötter stod i.
Jag hade missat min chans och jag blev så besviken på mig själv. Sören undrade om vi kunde ta en handduk och torka upp och sedan krama ur den i den lilla glasburken men jag trodde tyvärr inte på den idén. Däremot trodde jag mer på nästa och den lyckades han perfekt med. Sören tog en spruta men har när man ger barnen medicin och lyckades suga upp urinen i den så det räckte för ett urinprov. Så skönt så Esther slapp att få denna påse mellan benen. Skönt var också att alla prover var bra och att febern inte kom tillbaka mer. Nu till något helt annat....


Att cykla på den nya röda cykeln är nu Esther favoritsysselsättning. Den som vill följa med henne erbjuds gratis motion för här gärller det att hänga med. Nu cyklar hon varje dag till och från dagsis å i helgen sålde jag syskonvagnen jag köpte för två månader sedan och fick en vinst med 200 kr.


Att det finns en stödpinne är väldigt nödvändigt för att bromsa i backar är inget hon fixar ännu så det gäller att hänga med. När man har Lydia i barnvagnen i ena handen och sedan springer för att fånga cykelhandtaget med den andra då är man verkligen fullt sysselsatt kan jag lova.


På lekkamrat Viktors gårds finns denna lekbil och där är vi ibland. Här kommer lite bilder därifrån.














I denna bil brukar vi leka att vi skall till affären och handla. Oj så kul man kan ha när man får leka med mamma att man skall åka och köpa äpplen.


En lycklig nybadad Lydia


Oj vad vi märker att barnen börjar tycka det är roligt att vara tillsammans. Esther verkligen älskar sin lillasyster över allt annat. "Älskar dig i hela världen" säger Esther nästan varje dag till Lydia. Idag satt tjejerna bredvid varandra vid matbordet för första gången och jag försökte mata Lydia med gröt samtidigt som Esther är korv, potatis och stekt ägg. Det var nästan omöjligt för Lydia bara satt och tittade och skrattade åt Esther. Och ju mer hon tittade ju mer tokigheter kommer Esther på att göra vid bordet så det blir nog att tänka om angående bordsplaceringen.



Det känns verkligen som att Lydia gått ifrån spädbarnsstadiet nu när hon kan vara med oss vid matbordet.
Tänka sig nu har barnen sovit sedan 20:30, helt otroligt vad mycket man kan hinna då.
Ulrika

Inga kommentarer: