tisdag 6 juli 2010

Så många "Estherar"!

Idag har vi haft en ganska mysig dag trots att solen inte sken från en klarblå himmel. På förmiddagen lekte jag och tjejerna i deras rum där uppe. Esther bakade en sockerkaka i dockköket och Lydia går runt och leker en stund med det som faller henne in för sekunden. Sedan hämtade jag lite banan och äpple så hade vi fruktstund vid det ligga bordet. Pappa satt i hallen bredvid och letade jobb/utbildningar på datorn. Det känns så skönt att han nu är hemma tillsammans med oss. Efter att Lydia sovit klart så åkte vi hela familjen till stan. Sören gick och anmälde sig på arbetsförmedlingen och tjejerna och jag gick och shoppade på rean på Lindex. Helt otroligt vilken skillnad det är från förra sommaren att ha med Esther i affärer. Nu kan jag låta henne kika själv , naturligtvis inom ett visst område men ofta hör jag henne ropa: -Mamma ser du mig? Då har hon gömt sig under någon klädställning eller så står hon snällt och tittar förundrad på alla halsband och diadem som finns att köpa. Lydia är en virvelvind att ha med sig. Sitter hon still i vagnen är man glad annars har jag full schå att hålla reda på henne. Finns Bamsekläderna i närheten står hon garanterat där och plockar ner alla som har ett Bamsemärke, men annars så kan hon försvinna vart som helst.

 Efter Lindexbesöket fick vi till biblioteket och till Esthers STORA GLÄDJE kom Elliot och Edit i hissen efter oss så vi följdes åt och fikade på Blå fiket inne på biblioteket.

Sedan åkte vi vidare till Weda och tittade på tapeter. Jag ville att Sören skulle vara delaktig i valet, men han sprang med glädje (tror jag) och passade Lydia som inte vill stå still . Det slutade med att vi lånade hem två album med tapetprover. Oj vad jag saknar min kära väninna Astrid vid sådana tillfällen när det gäller tapeter och färgval. Hoppas hon snart kommer hem till stan igen så att jag kan be om hennes råd och tips.
Esther fanns sig till ro i tapetaffärens lekhörna, så hon och jag småpratade hela tiden. Det är så roligt nu när hon blivit så stor att vi verkligen kan prata om allt möjligt. Ibland kan det dock bli små missuppfattningar.

 När vi skulle parkera på stan så missade ren den avfarten som jag hade planerat för en parkering någon gata utanför centrum så Sören som ibland kan vara en aning bekväm av sig föreslog att vi kunde ställa bilen mitt i centrum. Då säger jag som ofta är lite sparsammare: -Sören, det är ju "snordyrt"  att parkera där.
Genast säger Esther som hört vår konversation: Pappa där vill inte jag heller parkera, för jag vill inte bli snorig i min näsa. Det gäller verkligen att välja sina ord nu för hon snappar verkligen upp allt man säger. 

Inne i tapetaffären hör jag helt plötsligt Esther säga: -Mamma, det är massor med "Estherar" här. Som tur var hade jag den lilla pocketkameran i väskan för naturligtvis vill jag föreviga så många små älsklingar på en gång.
Esther var verkligen fascinerad över fenomenet att det fanns många av henne själv i spegeln. Till slut hade vi så roligt att även mamma ville vara med på bilden.

Nu är det kväll och Esther har varit ute och lekt med en kompis i regnet. Äntligen kom en dag då vi fick användning av regnstället. Det gjorde faktiskt inte något att solen inte sken idag men imorgon hoppas vi på sol och varmt väder för då får vi besök av min "norrlandsstorasyster" med man. Tanken är att vi skall åka ut till Taxinge slott och fika och sedan grilla på kvällen innan männen vill beskåda hur en boll far runt på en stor plan i några timmar.

Även ikväll är det fotboll men snälla Sören är så hjälpsam så han fortsätter att måla sekretären under tiden. Han kan verkligen vara bra på att göra två saker samtidigt fast han är man.

Nu är det dags att natta barnen så jag önskar er en god kväll och en god natt.

Ulrika

3 kommentarer:

Elaine sa...

Vilken härlig dag ni verkar ha haft! Härliga bilder på alla Estherar!

Har lagt till mig som följare och ser fram emot mer trevlig läsning!

Lycka till med tapetvalet!

KRAM

Mina älsklingsskruttisar sa...

Hej igen

Riktigt rolig bild med Esther och speglarna.

Här hemma har ett lass med virke till altanen kommit, så min man kommer nog ha en del jobb i sommar också.

Hälsn Elsa

kickan sa...

Du har en ny bild på bloggen! Den är jättefin! En stolt mor med två underbara döttrar, verkligen Guds gåvor!
Själv har jag en annan Guds gåva hos mig i helgen, gissa vem! Hon har lovat mig att lära sig gå nu när mamma och pappa är i S-vall! Det är så nära.....
Allt gott till er/Kram!
Kristina