tisdag 20 juli 2010

Feber, bad och bvc-besök

 I morse vaknade Esther med 41 graders feber och då var hon verkligen het. När jag tog av henne pyjamasen kunde man känna värmen i den.
Efter en alvedonsupp var hon på benen igen och lekte kull med Lydia.
Vid 10-tiden åkte vi faktiskt ner till stranden en stund medan solen var framme. Esther fick prova den nyinköpta båten som klarade sig klart bättre än den förra billiga jag köpte tidigare. Den fick dok lite slagsida men pappa Sören fixade och fixade så att den kunde åka runt mellan bryggorna. Esther tittade på men jag tror faktiskt att pappa uppskattade "leken" ännu mer.Jag hade hoppats på att rodret skulle ändras så att den skulle köra en annan väg än den planerade så att Sören skulle behöva hoppa i och hämta den, dvs att Sören skulle ta sitt första dopp men icke. Han klarade sig torr på bryggan. Själv njöt jag av badet och simmade runt när barnen gått upp med de andra.

På eftermiddagen blev även Lydia prickig så då ringde jag bvc i Matfors där vi fick en tid på em. Väl där fick vi inte veta så mycket annat än att det kanske är virusprickar eller tre dagarsfeber. 

Efter middagen gick vi en promenad ner till sjön. På vägen tittade vi på massor av kossor i hagen. Lydia var mycket imponerad men vägrade säga varken kossa eller mu. Vove, är hennes ord för många djur. Inte ens när en kossa kom gående nära henne och "muade" så tittade hon glatt på mig och sa vove. Ja ja, hon kommer också att börja prata någon gång. 

Väl nere på stranden piggnade Esther till när hon hittade en grävskopa. Pappa försökte tappert lära Esther att gräva med skopan med den glittrande sjön i bakgrunden.  
Efter en liten stund tröttnade Esther men inte hennes pappa som tog vid vid spakarna. Esther var jättenöjd att pappa grävde och gjorde ett stort sandslott åt henne. Esther fixade pinnar i det så de hade så roligt tillsammans.


Lydia roade sig med mormor och norrlandsmormor vid strandkanten där de gick och gick, hoppade och plaskade.

Lisbeth och Lydia hand i hand.


Medan mamma och jag åkte till bvc på eftermiddagen hjälpte Sören Lisbeth att köra lite med röjsågen. Sören har varit VÄLDIGT arbetsvillig dessa dagar och erbjudit sig att hjälpa till med diverse uppgifter.

( Kan ana att Sörens käre far Jörgen blir lite imponerad att Sören fixar denna uppgift, eller) Jag tycker i alla fall att han varit VÄLDIGT duktig dessa norrlandsdagar, både med krattning, laga trappa, sköta grillning och badning av barn. Jag kommer att sakna honom när han åker hem i morgon. Men det är nog nyttigt att få längta lite efter varandra. Jag tror även att barnen kommer att sakna att ha sin pappa hos sig på heltid. Jag hoppas att pappa kommer att sakna oss men säkert kommer han tycka det är skönt att få sova ordentligt dessa nätter innan vi kommer hem. Sedan skall han börja med sovrumsrenoveringen och riva tapeter så han har nog att göra. 
Min älskade Sören, kanske skulle trädgårdsmästare vara ett kommande jobb för honom, eller vad tycker ni?

Semesterhälsningar Ulrika

Inga kommentarer: