onsdag 25 mars 2009

Vårt senaste projekt!

Idag har det hänt mycket. Klockan 9 i morse ringde snickaren på dörren och ville börja gräva inför vårt senaste projekt, en nya altan på framsidan. Efter att ha gett honom vår skottkärra promenerade Lydia och jag till Herrgården och hämtade nycklarna till lokalen där vi skall duka inför dopet. Solen sken från en klarblå himmel men det var allt. När vi kom tillbaka hade jag hoppats på att Lydia skulle kunna så ute och sova en stund men så fort vagnen stannar vaknar hon så hon fick sitta på min höft medan jag gjorde mat. Vid kvart i tolv kom pappa hem med Esther så jag åt snabbt för att kunna vara klar att lägga mig bredvid Esther en stund. Hoppades på att få inta ryggläge en stund. Jag hade inte gett Lydia mat på en bra stund för att hon skulle vara hungrig och också vilja ligga stilla i sängen och äta. När vi tre tjejer krypit ner i vår stora säng var Esther väldigt i gasen och ville berätta allt möjligt. Pappa fick lägga sig bredvid oss en stund men eftersom snickare väntade där nere på att de tillsammans skulle åka till K-rauta så fick vi snart klara oss själva. Lydia åt och åt och jag förstod att hon fick för mycket mat så det slutade med en stor ”mammamjölkspöl” (som Esther uttryckte det) i pappas del av sängen. Sedan fick hon ligga i sin egen säng och titta på sin mobil som spelar fina melodier samtidigt som små gulliga djur dansar runt. Då kunde jag krama och gosa med Esther som faktiskt somnade efter en halvtimme. Sedan såg jag på Lydias ögon att hon var trött men benen och armarna sprattlade på högvarv och hon försökte snutta på allt som kommer nära hennes mun. Jag sprang och sköljde en napp och fick faktiskt henne att ta den och till slut somnade hon också. Tänk, båda sov samtidigt och jag fick inta liggläge och kunde stänga ögonen. När jag kikade på klockan efter någon minut med stängda ögon så insåg jag att Esthers 45 sovminuter var slut. Då tog jag ett snabbt beslut att hon fick sova en stund längre idag eftersom det kändes väldigt hårt att behöva avbryta min enligt mig välförtjänta vila. Jag njöt verkligen av att ligga och vila mellan mina små prinsessor.

Under tiden var pappa med snickaren på K-rauta för att köpa virke. Mitt i min vila ringer mobilen som ligger långt ifrån mig så jag springer upp för att svara och då är det Sören som berättar att om de köper altanvirket i morgon så är det 50% på allt så vi tar ett snabbt beslut att jag tar hand om barnen och lämning och hämtning på dagis så vi kan spara några tusenlappar, helt perfekt. Snacka om att ha flyt med vårt projekt, hittills i alla fall.

På eftermiddagen går vi ut och Esther hittar både Ines och Erik att leka med. Erik kör omkring i sin fina elbil och Esther kör sin dockvagn. Esther beundrar verkligen Erik och hans bil och efter att ha frågat några gånger om hon får låna bilen så kliver en gråtande Erik motvilligt av bilen och låter Esther köra en stund.Han tar Esthers dockvagn i stället men känner nog att bytet inte var till hans fördel.



Pappa Sören gräver ( tack snälla mamma för spaden vi fick av dig) jord och lägger i skottkärran ( tack snälla svärmor och svärfar för den julklappen) och känner sin som en riktig byggarbetare. Tur att jag gav honom så snygga jobbarbyxor i juklapp.





Esther gillade inte att snickaren hade "haft sönder" gräset och tyckte att pappa skulle gå ut och laga det. Hoppas hon gillar resultatet sedan.


Sedan var det dags att gå in och äta middag som idag bestod av köttfärssås och spagetthi.
På kvällen tittade pappa och Esther på Törnrosa som pappa köpte på engelska för att öva språket pappa hade tänkt att ge till Esther som liten men som aldrig blev av.

Mamma passade på att fotografera Lydia lite till medan hon verkade vilja vara med på mammas ideer.

Nu får vi se när det blir natt i huset idag när Esther fick sova en halvtimme längre än vanligt.

Ulrika

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack så hemskt mycket för lånet av vagnen igår... Gick så smidigt att gå till affären när Ines satt i vagnen.
Så vi slapp komma hem vid midnatt :)