lördag 24 november 2012

Thailandsresan i bilder, del 1

Så är vår resa slut för den här gången och vi är så glada och tacksamma att allt gått så bra  och att alla i stort sett fått vara friska. Att få sova i sin egen säng när vi kom hem var underbart men det är inte lätt med så stor tidsomställning. Jag vaknade vid 2 i natt och tyckte det var dags att gå upp. Efter ett toabesök och lite flingor gick jag och lade mig igen och lyckades somna om men vid 4:15 vaknade Lydia och ville ha frukost. Här kommer nu lite bilder från de första dagarna av resan.

Vi åkte från Ytterby till Göteborg på en fredag och där tog vi tåget till Köpenhamn. Där sov vi på Hilton eftersom flyget gick på förmiddagen därifrån.
Här har tjejerna installerat sig å Hiltons hotellrum.

Esther står och tittar på flygplan som landar på flygfältet i Köpenhamn.

När vi kom till Köpenhamn och Hilton så hade vårt resesällskap, familjen Binett just kommit dit.
Här äter Viktor och Esther frukost innan det är dag satt ge sig av på ett spännande äventyr.

Lillebror Axel laddar med en smörgås.

Lillasyster Lydia äter korv till frukost och är då helt ovetande om att den thailändska maten kommer att bli lite annorlunda mot den hon är van vid.

På planet fanns skärmar vid alla säten så barnen kunde både spela spel och titta på film. Hörlurarna var dock gjorda för vuxenhuvuden men det löste vi genom att sätta katten Edith mellan hörlurarna och Lydias huvud. En mycket bra uppfinning kan jag säga.

Esther skulle kunna resa jorden runt utan problem för hon underhåller sig hur länge som helst med spel och film.

Även pappa Sören tittade på MÅNGA filmer under våra flygturer.

På vägen från Köpenhamn så mellanlandade vi i Doah som ligger i landet Qatar. Där fick vi vänta i tre timmar. Precis när vi skulle gå till gaten hittade vi en stor fin lekplats på flygplatsen vilket var vår räddning på tillbaka vägen då vi skulle vara där igen.

Väl framme i Bangkok väntade vår chaufför på oss som det var uppgjort. Han körde oss då till Phutpathara som är ett slags bostadsrättslägenhetsområde. Där hade vi hyrt en fin lägenhet med en fantastisk utsikt över havet. Poolen som tillhör är enorm, drygt 8000 kvm. I den har vi tillbringar många timmar.

När vi kom upp i lägenheten hade ägarna ställt fram denna enorma fruktkorg till oss, vilket uppskattades mycket av alla.

Så här såg Esther och Viktors rum ut innan de hade flyttat in.

Badrummet som tillhör masterbedroom

Lydia och pappa Sören njuter i den stora poolen.

Även Esther gillade läget.

Eftersom mamma skadat benet fick jag snällt sitta på kanten de första dagarna, men då hann jag ta  mer bilder.

Min fina älskade make och livskamrat Sören!

Axel är en riktig liten smilekille som jag fick många bra bilder på.  Här visar han sina starka muskler.

Axel Binett 4 år.

Barnen hade verkligen roligt tillsammans och lekte både i poolen, i havet, på stranden och i lägenheten.

Lydia blev modigare och modigare i vattnet för varje dag som gick. Likadant var det med alla barnen. De första dagarna fick inte att jämföra med vad de vågade de sista. Roligt att få följa denna utveckling.

Här var i och åt middag inne i Ban Phe. När vi skulle hem hittade vi ingen taxi men däremot hittade Sören vår chaufför som kört oss från Bankok, när han gick omkring och letade efter taxi. Han tyckte synd om oss och kom med sin egen pickupbil och körde hem oss. Vi mammor var en anings oroliga att sitta på ett flak med sina småbarn men när vi kom fram sa Viktor 6 år:- Mamma det här var det bästa på hela semestern. Det är mycket som är annorlunda i Thailand än vi är vana med här i Sverige, bl.a trafiken och hur man åker i en bild. Nu är det bältesstol som gäller VARJE GÅNG vi åker med bilen. I Thailand är det andra regler som gäller och vi har fått lite på änglarnas beskydd, vilka har gjort sitt jobb perfekt. Tack Gudför ditt beskydd.
 Detta var första omgången bilder, det kommer fler kan jag lova.