fredag 26 oktober 2012

Ombytta roller och en panna som det forsar vatten ur!

Det senaste dygnet har varit innehållsrikt med både positiva och negativa upplevelser.
Det mest positiva var nog avslutningen på PREP-kursen. Jag och Tord ägnade eftermiddagen åt att laga avslutningsmiddag till våra par. Då bytte vi  roller. Jag var chef och Tord min medarbetare. Det klarade han galant. Jag instruerade och han gjorde så snällt vad jag sa. Hoppas han tycker att jag också gör det jag ska när han är min chef. Vi trivs bra ihop och jag är så glad att jag ÄNTLIGEN hittat en manlig präst att dela detta uppdrag med. Som sagt, nu är kursen slut och det känns bra att ha provat konceptet "en vända" nu. Vi hoppas på att komma igång med nästa kurs den 17:e  januari nästa år. Bor du i Kungälvsområdet och läser detta så gå gärna in på vår hemsida och läs mer om kursen.
Info om PREP ligger under rubriken Barn och familj. Har ni frågor så hör gärna av er via mail eller telefon: ulrika.algesund@svenskakyrkan.se eller 073 707 70 09 
 
 

Innan jag hade kursen på kvällen var jag iväg på ett litet fotouppdrag. Jag tycker väldigt mycket om att fotografera, speciellt barn och gärna tillsammans med deras föräldrar. Solen kom  fram en stund och de färgglada löven satt fortfarande kvar på vissa träd så det gällde att ta vara på tillfället.
Hoppas att de blir nöjda med resultatet. Kanske blir det julkort av dem och även en canvasväv.

 
Igår morse åkte Sören iväg på tjänsteresa. Vår snälla norrlandsmormor Lisbeth är här och tog hand om barnen igår när jag var  på relationskursen. Jag kom i säng sent och kl tre vaknade Lydia och skrek så då haltade jag iväg och hämtade henne ( jag har skadat benet). Straxt före fyra kommer Lisbeth upp som sover där nere, och berättar att det forsar vatten ur pannan. Vad gör man så mitt i natten? Jag kan säga att jag är VÄLDIGT TACKSAM att jag inte var helt ensam. Sören fick jag lov att ringa och väcka, han som skulle ha en skön nattsömn på hotellet. Jag satte på datorn och googlade på vvs jour och fann ett nummer för göteborgsregionen så det ringde jag. Där svarade en trött man som säkert som gott. Han kunde inte göra något men sa åt mig att stänga av vattnet i hela huset. Ja det kunde jag naturligtvis gissa men inte har jag tagit reda på var man gör det. Men Lisbeths hjälp så fann vi kranarna för vattnet efter en stund och försökte stänga av, men det var svårt. Lisbeth kom då på idén men att använda en kofot och då gick det bra. Då var det dags att försöka somna igen för att ta tag i allt på morgonen. Efter en stund somnade jag men väcktes av Sörens väckarklockan kl fem som han glömt att stänga av. JA jag är trötti dag, väldigt trött, men glad och tacksam att vi fick av vattnet.
 
På förmiddagen var jag på vårdcentralen för att lägga om mitt sår som jag lyckats få i benet när jag ramlade på löv i måndags. En läkare fick komma och titta om jag skulle få antibiotika och han frågade om jag sågat mig i knät, vilket jag då inte gjort. Det hade inte läkt något alls sedan i måndags och det vätskar och luktar mindre gott. Nu är min bön att det skall läka under veckan som kommer eftersom vi snart ska besöka sommaren.
 
Under dagen fick jag kontakt med firman som ska installera vår bergvärme och de skickade hit en kille i eftermiddagens som konstaterade att varmvattenberedaren gått sönder. Han tömde kärlet och satte på vattnet igen men det kommer bara kallvatten. Senare ikväll ska det komma en annan kille som ska montera en reservvarmvattenberedare tillfälligt eftersom vi troligtvis få den nya pannan inkopplad redan nästa vecka på grund av allt detta. Inget dåligt som inte för något gott med sig.
 
Nu pågår fredagsmyset här i huset med lite godis, brasa och en barnfilm på tv:n. Lydia var så trött så hon ville gå och lägga sig med mig så hon sover redan gott och det tänker jag också göra straxt.
 
Önskar er en fin helg.