måndag 30 juli 2012

Stockholm och Skansen!

Nu har vi varit hemma några dagar och jag har idag i min tanke gått igenom allt vad vi hann med under vår semesterresa. Ett trevligt inslag var stoppet i Stockholm och mormor Ingrid. Vi fick en superfin sommardag på Skansen som vi alla uppskattade.
Det var många turister i Stockholm den dagen så vi var inte ensamma vid entrén till Skansen. Eftersom vi gått ganska långt från parkeringsplatsen så valde vi att ta bergbanan upp.
Här nedan sitter tre förväntningsfulla tjejer och väntar på att vagnen ska dras upp på berget. 



Esther njuter av att få gå hand i hand med sin mormor. Förut hade vi 4 mil emellan oss, nu är det 50.


Lillskansen hade ett helt nytt utseende. Här är vi inne i en byggnad där det fanns både riktiga djur och leksaksdjur. Lydia passade på att pussa den stora grodan. Hoppas att den rätta prinsen dyker upp i rätt tid.

Vår djurintresserade Esther njöt av för fullt att få gå omkring och titta på alla djuren. Lydias höjdpunkt var att få åka i dessa bilar som även fanns när jag själv var liten. De gick riktigt snabbt så när de kom tillbaka från banan så sa Esther att de hade varit riktigt rädda att bilen skulle köra in i häcken. Det första Lydia säger när de de kommer till mig efter bilfärden är: - SNÄLLA mamma, jag vi inte få åka en gång till? Det gick mamma med på om vi först skulle titta på lite flera djur och så blev det. Hon påminde dock oss alla om att vi inte fick glömma bort hennes bilar.
Dagen efter Skansenutflykten frågade hon mig när vi skulle åka tillbaka till det där stället med de coola bilarna? Djuren kommenterade hon inte ens, vår lilla biltjej.


 
Det har verkligen varit mysigt att få kunna gå omkring så här och njuta av nya upplevelser tillsammans med sina döttrar och deras fina pappa.



Här har Lydia hittat de två dalahästarna som finns på Skansen. Hon ville naturligtvis stå på den stora hästen själv men mormor tyckte att hon skulle hålla i hennes hand

Envis som hon är ställde hon sig upp och såg lycklig ut, men då fick pappa stå vid hennes sida, dock utan att hålla i henne.


Sedan höll mormor på att få spader när Lydia skulle hoppa från hästen till pappa men det gick bra det med.

Jag har verkligen uppskatta denna resa tillsammans med min älskade Sören. Jag trodde dock att vi skulle hinna prata och lyssna på olika undervisnings cd mer men eftersom tjejerna höll sig vakna störta delen av alla bilturer blev det inte så jättemycket av det.

Nu är vi tillbaka i Ytterby och idag har jag och tjejerna varit på "Sommarskoj" som är en aktivitet för familjer varje många under sommaren som Kungälvs församling anordnar. Sören har börjat med att måla våra fönsterkarmar i vardagsrummet. Nu skall det bli lite mer vitt i huset. Bye bye till alla bruna fönsterkarmar.

Ulrika Algesund

Inga kommentarer: