tisdag 29 maj 2012

Djur eller skatebord!

Tredje gången gillt.
Idag har vi haft utflykt med Öppna förskolan hem till min kollega och alla hans får.
Både Öppet hus och Kyrkans barntimmars utflykter dit har blivit inställda pga av så dåligt väder. Ja det var inte förra veckan direkt då det nästan var Thailandsvärme utan innan dess.
Våra tjejer, och då speciellt Esther var så besviken att hon missade fåren så jag tog med dem till jobbet idag så de kunde gå med oss dit. Det blev en mycket lyckad utflykt även om det inte var sommarvärme. Många föräldrar och deras barn kom och promenerade med oss dit. Där fick barnen leka i hans stora trädgård och vi hade med oss en hel del sandlådesaker. Roligast var dock att få hela på och klappa fåren. Esther vår STORE djurvän var lycklig. Hon fick med min kollega S-B in i hagen och sedan i farens lilla hus. Där stod hon utan mamma bland alla ganska stora får och lamm och riktigt njöt. En kort fika hann hon med innan hon gick tillbaka in i hagen där S-B hade släppt ut djuren. Till hennes stora lycka fick hon hjälpa S-B att mata djuren med små pellets. Hon bryr sig inte det minsta om att de kommer och buffat på henne. När alla andra satt och lekte i sandlådan och fikade så gick hon omkring i hagen tillsammans med alla få och lamm.  När det sedan var dags att åka hem fick hag tjata på henne ett tag för att få henne därifrån. Lyckan var när S-B sa att hon gärna får komma tillbaka och vara med djuren en annan dag. När vi satt i bilen och åkte hem konstaterade hon att hon haft en väldigt bra förmiddag och att hon gärna ville åka tillbaka hem till S-b, men den gången ville hon verkligen stanna längre. ( Den här gången var vi där i 2 timmar)

Lydia ville inte gå med in i djurens hus. Hon stod snällt utanför och höll för näsan, precis som på kosläppet vi var på i lördags. Här på bilden har hon i alla fall gått in en stund till djuren.

Sedan jobbade jag några timmar till innan det var dags för mig att gå hem. Då möttes jag av Lydia som hittat alla tårtljus i en kartong. OJ vad hon pratar om att fylla år och att bli stor, och så hållet hon upp sina armar så långt hon kan. När jag frågade henne varöf rhon vill bli stor svarar hon bestämt:
- Mamma, när jag blir ska jag åka skatebord.
Ja våra döttrar har lite olika intressen, och det ska bli så spännande att följa dem när de växer upp.

Ikväll har jag varit på Esthers första föräldramöte i skolan hon skall börja i till hösten. Det känns väldigt märkligt att vi snart har en skoltjej. Sören kämpar nu på med att få upp garderoberna i vårt sovrum. Under dagen har han tagit emot sängramen vi beställt och även fått ihop den. Så i natt blir det premiärsov i den.

Önskar er en bra kväll.

Ulrika