onsdag 23 maj 2012

Besök av gudfar Uffe!

Idag har varit en fantastisk dag. Jag har varit med mitt fantastiska arbetslag på Kärringön.
Vi åkte först till Orust där vi tog en båtfärja till ön. Solen strålade från en klarblå himmel hela dagen och det var ljuvligt skönt i solen. Men nu är det INTE skönt för jag är så bränd på armar och andra delar. Jag undrar just hur natten blir. Just nu hittar jag inte sladden så jag kan tanka över bilderna från idag som finns på mobilen så de får ni ser senare.

Någon annat som också var väldigt roligt var att tjejernas gudfar/fadder ringde igår och berättade att han var på jobbresa i Göteborg. Han undrade om han fick komma och hälsa på oss idag. Vi berättade för tjejerna att han hade ringt och ville komma. I morse efter frukost sa jag till Lydia att hon skulle klä på sig för att det var "dagisdag". Hon brukar jubla då men idag blev hon jättearg och ville inte alls gå till dagis. För er som känner henne vet ni hur bestämd hon kan vara och det var hon idag. Att klä på sig för att gå till dagis var en omöjlig tanke. Eftersom hon allt vill gå till dagis så blev jag så förvånad. Då frågade jag henne varför hon inte ville gå. Så svarade hon mycket bestämt:
- Jag tänker INTE gå till dagis för jag skall åka till Uffe.
Det blev dock dagis, men jag kan berätta att båda tjejerna blev så otroligt glada för att Uffe kom och det blev även vi. Tjejerna såg Uffe senast i juli förra året så han måste ha gjort väldigt positiva intryck innan vi flyttade hit och det känns så roligt att speciellt Lydia som inte är så gammal minns honom som en väldigt fin gudfar/fadder. Nu längtar vi bara efter att få träffa tjejernas gudmor Anna också och deras fina barn. Nu har vi visat Uffe att det finns ett stort gästrum men flera sängar så jag hoppas de känner sig välkomna. Kanske hinner vi dock före och åker till Nykvarn och träffar dem, eftersom de inte var hemma när vi var där förra veckan.

 Tack Uffe för de fina böckerna du hade med dig till tjejerna.

På hemvägen från Kärringön stannade några av oss på en affär som är som ett slags miniullared.
Där köpte jag bl.a en äggostform. Äggost är en av Bohusläns nationalrätter så nu är det väl dags att vi själva lär oss att göra sådana. Första gången vi åt äggost var när min chef kom hem till oss som nyinflyttade med en hemmalagad äggost och en burk sylt. Tord, det gav mersmak så nu ska vi försöka oss på att göra en egen.

Nu har Uffe gått till tåget  och tjejerna har somnat. Själv är jag jättetrött så nu är det snart dags för sängen.

Allt gott

Ulrika