söndag 18 mars 2012

Flytt och nattvard!

Hej alla mina bloggläsare. Idag skulle jag göra en lång blogg med många fina bilder och flera olika tankar. När jag skulle ladda ner bilderna hör så visade det sig att min kvot för bilder i blogger är fylld. Har aldrig hört talas om att man kan det. Man kan köpa sig till ett större fotobibliotek för 5 dollar men hur det fungerar fattar jag inte riktigt.

Igår kom 4 snälla starka killar hit och hjälpte oss att flytta alla kartonger och möbler från hyrhuset till vårt nya hus. Fastighetsmäklaren lånade ut en lastbil till oss och så hade vi fått låna en släpkärra innan så här gick det undan. Min kollega Sven-Börje, bar och bar och bar men jag såg inte ens att man såg trött ut. Upp och ner i trappan sprang han tillsammans med Harry ( också JÄTTESTARK). Han erkände dock att han var tvungen att gå och dricka vid något tillfälle men Sven-Börjes energi minskade aldrig. Jag hoppas dock att han fick ta igen sig när han kom hem.
Tack också Anders och Frans för er hjälp, ni som fick  släpa på alla våra möbler.  
Nu sover tjejerna på madrasser och vi har småsaker liggandes överallt i huset men det gör inget när vi vet att alla tunga möbler finns på vår nya adress. I morgon hoppas vi på att målaren kommer och tapetserar tre fondväggar som är kvar.

Idag har vi firat familjemässa i Ytterby, något som inte är så vanligt. För er som inte är så insatta i Svenska kyrkan så betyder mässa nattvard. När ett barn får ta emot nattvarden bestämmer föräldrarna ( om man är döpt). Förr var det oftast så att man fick gå till sin första nattvardsgång när man var konfirmerad, så var det även för mig. När vi bodde i Nykvarn, som är ganska högkyrkligt, var det en kvinnlig präst som jag umgicks ganska mycket med som inte kunde förstå att vi undanhöll barnen från att få ta emot nattvarden. Ja så kan man tänka. Här i Ytterby där det är väldigt gammalkyrkligt är det ganska ovanligt att barnen tar emot nattvarden. Nu när vi kommer från en annan del av landet ochfrån  en annan del av kyrkligheten så inser jag mer och mer hur otroligt olika man kan se på saker inom kyrkan. Jag tycker dock att det är spännande och lärorikt.

Idag fick jag för första gången här i Ytterby vara med och dela ut nattvarden. Jag tror faktiskt att det  är första gången en kvinna gjort det här. Min kollega Sven-Börje ( han den starka mannen som verkar vara "duracelladdad") har gjort det vid några tillfällen men annars har det varit två präster som delat ut brödet och vinet.
Det kändes i alla fall väldigt fint att få göra det tillsamman med min chef Tord som jag  är väldigt glad att få jobba tillsammans med.

Tord hade en väldigt bra barnpredikan. Idag handlade det om pojken med de två fiskarna och fem kornbröden. Det var många som var och lyssnade på Jesus och när det blev lunchtid började lärjungarna fundera på hur de skulle finna mat till alla som var där. Då kom en liten pojke fram med sin korg som innehöll två fiskar och fem bröd. Hur skulle detta räcka till alla? Jesus höll upp det som fanns och tackade Gud för maten. Sedan kunde de dela ut den och det räckte till alla och det blev till och med 12 korgar över. 5000 män och sedan kvinnor och barn blev mätta. Det är en STOR Gud vi har. Tänk att flera tusen fick vara med och se detta under. Och tänk att det var en litens pojkes matsäck som Jesus kunde förvandla till mat till alla dessa människor. Vad kan man lära sig av detta?
Jo att Jesus vill använda det vi har. Ofta tänker vi att, jag som inte har så mycket eller kan så mycket kan nog inte vara till nytta för Gud. Det finns så många andra som är så mycket duktigare eller som har så mycket annat som är bättre. Nej så tänker inte Gud. Han vill använda det som du har och det lilla som du kan ge. Sedan kan och vill Han förvandla det till något stort. Vi behöver bara säga att vi vill vara Guds redskap och att vi vill stå till Hans förfogande, sedan gör Gud resten.
Ingen är för liten, står det i Ordet. I denna text kunde vi verkligen lära oss att Gud vill använda barnen.
Låt oss fortsätta att tro att Gud vill visa oss saker genom våra barn. De är verkligen levande bevis på att Gud är en STOR GUD. Tack Gud att du gett oss förtroendet att vara mamma pappa till våra älskade tjejer. Hjälp oss att lära dem om Dig och din storhet.

AMEN

Här kan du kika på lite "Morgonmusik med Lydia"
Klicka på länken nedan. När Lydia kommer upp i en ruta så tryck på pilen som finns i mitten av rutan. Lycka till.
http://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10150680878578442&set=vb.621188441&type=2&theater

p.s Mer bilder får komma när jag köpt mer utrymme eller lärt mig hur man gör.

Ulrika

Inga kommentarer: