lördag 10 december 2011

Vi har köpt hus!

Hej alla bloggläsarvänner!
Igår föll en av våra pusselbitar på plats. Klockan 13 åkte jag i det blåsigaste vädret jag någonsin kört i, till Axelssons fastighetsbyrå i Ytterby och skrev kontrakt på vårt nya hus. Nu kan vi kasta alla huskataloger för det blir inte något nybygge för oss denna gången. Vi känner av flera olika anledningar en stark längtan att komma in till civilisationen, även om vi är jättetacksamma att vi fått möjlighet att hyra detta huset av mycket trevligt värdfolk. Det blev en 1-plans tegelvilla  från slutet av 60-talet med hel källare 104 + 104 kvm. Det är mycket renovering som väntar på markplanet men då får vi det precis som vi själva vill ha det. En del väggar behöver flyttas och en stor vägg mellan kök och vardagsrum skall bort helt. Nu skall vi jaga snickare som vill sätta igång och renovera i februari, då vi får nycklarna till huset. Om någon Västkustbo läser detta och har tips på snickare så snälla, hör av dig till mig på något sätt.

Så här ser köket ut nu. Ni som är 70+ kommer säkert att tänka: Men det ser ju så fint ut, inte behöver de göra något åt detta. Ja ja, så kan man tänka men när vi ska fixa detta till vårt eget så vill vi göra om köket. Nedanför denna bild finns en bild jag hämtade från www.styleroom.se. Det är något i den stilen som vi tänkt oss. Har någon något annat tips eller förslag mottages det tacksamt.



Så här ser vardagsrummet ur. Stora fina fönster med allt är SÅ BRUNT. Vi får önska oss vit målarfärg i julklapp. Mitt förslag är att vi försöker måla ett fönster i veckan så kanske vi blir klara till sommaren.

Här är vardagsrummet från andra hållet. Öppen spis känns mysigt och efter den skall väggen rivas så det blir öppet in till köket. Ni som kan och vet, skal man byta tak över hela den gemensamma delen eller kan man skarva med något? Antar att vi måste lägga nytt golv över hela delen. Någon som just köpt och lagt ekparkett och vet var man kan få tag på det till ett vettigt pris?

Vi skall också låta ta bort väggen och dörren ner till källaren så det blir mer sammanhängande för jag tror att vi kommer att vara där nere ganska mycket eftersom det är stora gemenskapsytor där nere. Något som man får i ett gammalt hus men inte i ett nytt är stor tvättstuga, snickarrum mm. Jag ser verkligen fram emot att kunna hänga stora tvättar i källaren och inte behöva ställa en tvättställning i vardagsrummet.

Nu till något annat. Esther har ju länge varit väldigt intresserad av bokstäver. Innan hon fyllde tre kunde hon hela alfabetet så Sören trodde hon skulle kunna läsa straxt därefter. Oj vad han väntat, men nu är väntan slut. Äntligen fixar hon att både läsa och skriva enkla ord och det är så roligt.

I morgon skall jag jobba.  Då blir det julspel med låg och mellanstadiegruppen och jag och en kollega haft denna terminen. Sedan blir det julfest i församlinsghemmet med fika och dans kring granen.
På måndag väntar julspel för alla 6-årsgrupper, låg och mellanstadieklasser som anmält sig från skolan i Ytterby. Det är alltid full fart i december om jag jobbar i kyrkan. Hade jag kunnat ta semester nu hade vi kunnat åka till Thailand för 1698 kr per person ( i och för sig endast flyg) men oj så billigt. Såg en resa MED hotell för 3500 kr för två veckor. Samma resa runt jul och nyår kostar 18-23 000 kr.

November och början av december är en riktigt bra tid att åka om man vill komma undan billigt.

Ösnkar er en trevlig 3:e advent.
Ulrika A

1 kommentar:

Anonym sa...

Ååå, så härligt för er. Grattis! Ha en super härlig Luciadag. Kram till hela familjen från Fruktvägen 28 i Sandtorp :)