tisdag 6 december 2011

Tidig lucia och lite av varje!

Så var det då äntligen dags för en ny blogg. Veckorna bara rinner på fyllda med jobb, husfunderingar, barn, handling mm. men nu tog jag mig tid.

Som sagt så har vi de sista veckorna tänkt på hus många % av dygnets timmar. Vi har gjort + och - sidor med olika hus kontra att bygga ett nytt. Vi har nu också fått papper på tomten vi kan få köpa, men den kostar mycket. Drygt 1,4 miljoner med vatten och avlopp och anslutningen till fjärrvärmen som man måste ha där tomten ligger. Idag var jag och en arbetskamrat, som är snickare, och tittade på ett hus som vi gett ett bud på. Det är mycket som behöver göras men det är för att vara Ytterby inte jättedyrt utgångspris. I morgon skall vi få förtitta på ett annat hus med en annan mäklare. Snart måste vi ta ett beslut hur vi vill, men ett av de stora problemen är att varken Sören eller jag känner att just detta vill vi. Sören är så trött på hus så han gick inte ens med och tittade på huset idag.

Annat som uppfyller min vardag är jobbet. Just nu är det mycket inför julen. Med låg och mellanstadiebarn håller vi på att öva in ett julspel som skall framföras på söndag och måndag. I morgon börjar jag med krubbsamlingar för 4 och 5-åringar, s å idag fick jag hjälp av en vaktmästare att sätta upp alla figurer och rekvisita på stora bord i kyrkan. Det är en uppgift som jag ser mycket fram emot även om jag är en anings nervös. Det var så länge sedan jag gjorde detta inför så många personer.

Sören fortsätter att vara hemmapappa och tjejerna är nog jätteglada för det. Pappa och mamma i vår familj har liksom olika gåvor när det gäller "lek med barn". Sören och tjejerna  leker och busar ofta i sängen och det klättras och hoppas. Här ser de ganska nöjda ut och pappa koncentrerar sig och försöker hålla tungan rätt i minnen.

Vår nya vän Harry Nygård han föreslog för ett tag sedan på Facebook att Sören borde träna mer när han är hemma med tjejerna och här ser ni resultatet. Armhävningar med två tjejer på ryggen är inte illa, men hur många orkade Sören?
 Ja så många blev det inte, kanske skulle min älskling få en kväll i veckan då han kunde åka och träna?
Själv har jag just varit och köpt ett klippkort på Friskis och svettis.
 Idag började tjejerna inte dagis förrän kl 11:30 så på förmiddagen passade Sören på att ta med sig dem till min öppna förskola i kyrkan. Lydia stod länge vid ett stafli och målade.
 Och nöjd blev hon med resultatet, min lilla Lydiaälsklingsgumma.
 Så var det då dag, en vecka för tidigt att fira lucia på dagis. Fröknarna var iklädda lucialinnen med glitter och krona och en av dem spelade gitarr. Barnen sjöng med stor glädje i massor av olika tonarter samtidigt, men alla vi föräldrar tyckte det var fantastiskt.
 Min lucia Esther
 och min lucia Lydia. Efter ett tag tyckte Lydia att det var dags att ta av kronan så då gjorde hon det. Den kom hon och lämnade till mig, sedan sprang hon tillbaka till de andra och fortsatte sjunga.
 Oj vad jag är lycklig som får gå på ett luciatåg som mina tjejer är med i. Tänk att jag får vara mamma till två små underbara människor som tar så mycket tid och kraft och ger så otroligt mycket kärlek tillbaka. Nu har de just somnat i vår stora säng. Det är så mysigt att ligga i mitten och gosa ihop sig med båda samtidigt.
 Sören har fått lite egentid ikväll så efter lucia så åkte han med sin tidning till Mc Donalds och satte sig innan han skulle gå på bibelstudium och lyssna på en av mina duktiga arbetskamrater.

Nu vet ni vår läge just idag.
Önskar er en fortsatt bra vecka.

Ulrika

1 kommentar:

kickan sa...

Äntligen några rader från fam Algesund :-) Vad jag har väntat!
Förstår att det är fullt upp, nu är det verkligen högsäsong i kyrkans värld.
Så söta lucior ni har, underbara!
Hos oss har det varit babykonsert idag som avslut på terminen för dem under 1 år. Drygt 40 familjer.
Det är något som jag tagit med mig hit från Norrland och som blivit ett uppskattat inslag.
Kram/Kristina