söndag 8 maj 2011

Mer Ytterby!


Igårkväll fick vi en visning av min kollega Sven-Börje runt om i trakten. Vi åkte till Kärna och sedan ut till havet.  Sven-Börjes barnbarn Nora som Esther lekt så bra med hängde med och satt bredvid våra tjejer i bilen. Jag hade trott att systrarna Algesund skulle somna så sött i sina pyjamasar i bilen men acka ack. De hade så trevligt och satt och pratade och underhöll varandra hela tiden.
Det gjorde absolut inget för vi är så tacksamma och glada att Esther fick uppleva att det finns kompisar här dit vi skall flytta också.
 Att komma så här nära havet känns fantastiskt. Tänk att ta med en bok, ett liggunderlag och lägga sig här en varm sommarkväll när man har egentid. Vore naturligtvis mysigt att få göra det tillsammans med sin man men vi har ju inte någon barnvakt som vi vet om ännu.
 Dessa små vackra blommor växte mellan klippblocken.
 En bild på Esther och pappa Sören som jag gillar väldigt mycket.
 Idag har vi varit på bra gudstjänst i den kyrka där jag kommer att tjänstgöra. Vi hade förmånen att få vara med på lilla Alice dop. Alice är dotter till Mattias som är församlingspedagog i församlingen. Verkar vara en mysig och trevlig familj som jag hoppas vi får chansen att lära känna mer när vi flyttat hit.
Under kyrkkaffet hann jag prata lite med Martin  som är kyrkoherde i Kungälv/Ytterby församling och jag fick även mitt anställningsbevis. Han verkar vara en mycket sympatisk och bibeltroende chef, vilket känns väldigt bra.
Innan vi åkte till kyrkan passade jag på att ta denna bild på tjejerna. Som tur var hjälpte Nora mig genom att stå bakom mig och göra roliga grimager så att tjejerna tittade åt samma håll och såg glada ut.
 Här där vi bor finns en STOR trädgård med massor av klätterträd.

På eftermiddagen blev vi bjudna på grillmiddag hos Sven-Börje och hans fru. Vi satt ute i solskenet och njöt av god mat, trevlig gemenskap och ett underbart väder. När barnen tröttnat på att vi vuxna satt och hade det så trevligt så fick Esther cykla och Lydia åka vagn genom kvarteren bort mot huset som vi skall titta på imorgon. Vi stannade också på gården till en av förskolorna som vi skall besöka i morgon. Allt för att tjejerna skall få en känsla av att det finns roliga ställen här med som de kanske kan längta tillbaka till. Nu sover tre Algesundare och jag har fixat lite med mina nytagna bilder. Imorgon väntar två förskolebesök, en lunch hemma hos prästen som jag skall jobba tillsammans med och hans fru och sedan blir det husvisning innan vi vänder och styr bilen hem mot Nykvarn igen. Vi är mycket tacksamma för en fin helg och alla trevliga och gästvänliga människor vi mött. Hoppas att vi får en chans att bjuda igen när vi väl är på plats.

Allt gott

Ulrika

1 kommentar:

kickan sa...

Först vill jag bara berömma den underbara bilden på dig och tjejerna i smörblommeängen. Helt underbar bild!
Låter väldigt mysigt allt ni gjort i Kungälv med omnejd under helgen. Nu är det bara att invänta rätta ögonblicket för hus, jobb och förskola. Spännande tid för er att möta.
Kram!
Kristina