fredag 18 mars 2011

JAG KAN SJÄLV!


Som ni säkert vet heter jag Lydia. Jag är drygt 2 år och kan ALLT SJÄLV!
Mamma håller på att bli galen ibland för jag vill absolut INTE att hon skall hjälpa mig när jag skall klä på mig. Helst vill jag ha en "up & go blöja" för då kan jag ta på mig den själv. Mamma hade tyvärr inte fått fram kameran när jag kämpade med att få på blöjan men jag kan berätta att jag fixade det HELT SJÄLV. Jag har också en stark vilja när det gäller vad jag skall ha på mig. Ofta har mamma lagt fram ett förslag när jag kommer när på morgonen men när jag ser alla kläderna i skötrummet känner jag oftast för att välja något annat. Jag har som sagt en stark vilja men någon enstaka gång kan mamma "vinna" över mig.
Esther är sjuk nu så vi har inte gått ut idag men när vi skall till dagis på morgnarna måste mamma planera tiden så att jag hinner kämpa med ytterkläderna själv också. Får jag inte det blir jag en trasa i kroppen och då kan inte mamma heller få på mig kläderna för jag har hunnit bli ganska tung nu.

Här har jag fått på mig byxorna och har börjat kämpa med tröjan.


Äntligen hittar jag en utgång för huvudet.
Men så gäller det att hitta ärmhålen också, vilket inte alltid är det lättaste.
Titta så bra det blev, båda armarna har hittat ärmarna.
Men byxorna hänger på tre kvart så de måste jag få upp också.
Jag fick kämpa ganska mycket men det går bara jag får hålla på ett tag.
Kolla vad bra det blev. JAG KAN SJÄLV! Nu saknas bara en liten strumpa.
Bäst att jag sätter mig på en stol så jag får en bra vinkel när jag skall få på andra strumpan.
Inte behöver jag någon hjälp, det är bara mamma som behöver planera tid så att jag kan ta på mig själv utan att hon blir så stressad.

Jag har ÄNTLIGEN börjat prata och kan massor med ord. Jag älskar musik och att hoppa och dansa. Oj vad kul det skall bli när vi kan sätta upp studsmattan på baksidan igen. Jag älskar mitt dagis och vill ALLTID gå dit. Nästa vecka skall jag få vara där lite längre för mamma skall gå på en utbildning på måndag i Stockholm. Den handlar om "föräldrakunskap". Hon vill bredda sin kompetens inför ett kommande jobb. På fredag skall hon på en spännande intervju så då skall pappa lämna oss på dagis redan 7:30 och jag och Esther skall få äta både frukost, lunch och mellis där.

Något annat som mamma planerat in är att vi äntligen skall renovera vardagsrummet och lackera köksluckorna vita. I morgon skall hon iväg med Astrid och titta på tapeter och dörrhandtag. Pappa är glad att slippa följa med och är mycket hellre hemma med oss.

Nu skall vi fortsätta titta på Let´s dance.

Fredagshälsningar från Lydia som KAN SJÄLV!

1 kommentar:

kickan sa...

Tack Lydia för ditt fina inlägg i bloggen.
Och vad duktig du är som kan så mycket alldeles själv.
Hälsa mamma, pappa och storasyster och ge dom en kram.
Du får också en kram från mig.
Kristina (mammas kompis)