måndag 24 augusti 2009

Vår lilla Lydia är nu 8 månader!

Igår blev Lydia 8 månader och idag är det precis 4 månader till det är julafton. Tänk att vi skall få ha 1-årskalas dagen innan julafton. Tiden går så fort och jag försöker verkligen att njuta av bebistiden som snart är förbi. Det största den senaste månaden i Lydias liv är att hon nu sover och vaknar på ganska bestämda tider. ( Tack Linda för tips och råd). KLockan 6:30 är det dags att vakna. Vid 9 tiden är det dags för första luren som varar en halvtimme. När jag lämnar Esther på dagis 8:45 är det perfekt att Lydia somnar de sista hundra metrarna innan vi kommer hem till vårt hus. Då fäller jag ner ryggstödet och hon somnar dirket. Då hinner jag faktiskt slänga mig ner på sängen och vila 30 minuter för sedan får jag oftast väcka henne. ( Ja det känns hårt ibland eftersom hon äntligen sover) Då brukar hon få lite mellis. Vid 11:30 blir det lunch och sedan är det dags att sova middag igen runt 12:30. Enligt sovschemat skall barnet sova runt 2 timmar och en kvart men vi får nöja oss med en timme ( rena lyxen för mig). Vid några enstaka tillfällen har hon sovit 1 timme och 40 minuter. Oftast vaknar hon så att det blir perfekt att gå och hämta Esther på dagis och när vi kommer hem igen blir det lite mellis. Mellan 16 och 16:30 är det åter dags för en sovstund på 30 minuter. Runt 17 äter vi middag och vid 19:30 blir det kvällsgröt för att förhoppningsvis kunna lägga henne i sängen någon gång runt 20. Några dagar har båda tjejerna sovit straxt efter 20, något som aldrig inträffat hos Algesunds förut. Ja detta är stort för oss, hoppas det fortsätter så här.

Vi firade Lydias 8-månadersdag genom att hela familjen åkte till Torekällberget och hade en mysig eftermiddag tillsammans. Esther fick klappa sina killingar med pappa och Lydia fick gå, gå och gå som är hennes nya hobby. Mammas rygg som redan är så dålig blir verkligen dubbelvikt men vad gör man inte för den som man älskar. Esther vill gärna hjälpa lillasyster att gå som ni ser nedan.



-Men kom då Esther nu vill jag gå iväg.
Mamma med sina gullungar.


PÅ det lilla bageriet på Torekällberget kan man köpa fantastiska bullar för bara 10 kronor. Det finns flera olika smaker och min är den med choklad och bananfyllning. Esther fick en med vaniljfyllning och den var verkligen enormt stor.

Ja nu har hela 8 månader gått och det skall bli spännande att få vara med och uppleva vad som skall hända nästa månad i utvecklingsfasen. Idag lärde hon sig att klappa händerna.
Mamma Ulrika

1 kommentar:

Mia sa...

Hej!
Alla kan se mina bilder på bilddagboken men man måste ha ett gästlösenord. Så du kan gå in på http://musicmia.bilddagboken.se och skriva miasbilder som lösenord så ser du bilderna :)