tisdag 11 augusti 2009

Lite bilder från vår norrlandsvecka!

Efter att ha kört till Hudiksvall och sedan genat in genom landet i drygt en timme så kommer man till detta röda underbara hus mitt i skogen, fast det ligger faktiskt utmed en liten landsväg så helt öde är det inte. Lisbeth, tjejernas norrlandsmormor lärde jag känna år 2000 när jag just tillträtt min diakontjänst i Timrå. Lisbeth har arbetat som högstadielärare i Stöde i 31 år ( var det rätt L) och utveckat ett utbildningsmaterial i livskunskap. På en fantastiskt sätt fördes våra vägar samman och hon blev min mentor när det gäller att arbeta på skolor med livskunskap som jag då gjorde. Förutom att vara lärare kan Lisbeth det mesta. Hon har hjälpt mig med VÄLDIGT MYCKET. Du är en klippa Lisbeth!!! Här var vi i alla fall i en vecka och mormor Ingrid följde med oss. Detta var absolut det besta vi kunde ha gett Esther denna sommar. Hon har verkligen fått vara ute i naturen och tittat på nyckelpigor, kossor, hästar, myrstackar, badat i den lilla sjön, fått spika med Lisbeth och fått otroligt mycket uppmärksamhet.

Lisbeth har en loge på sin lada och där finns MYCKET saker ( men oj vad du hade städat L). Lisbeth slänger inte saker för man kan alltid få användning av dem vid något speciellt tillfälle som denna vecka. Efter 70 år plockar Lisbeth fram sin lilla trehjuling och tar med Esther till garaget och smörjer upp den. Vipps så har Esther en perfekt cykel att cykla runt på som har 70 år på nacken, de ni! Rena veterancykeln.

Jag tror faktiskt att Lisbeth tyckte det var ganska roligt att den kom till användning till en tjej till

Att vara nere vid badet var också en höjdare, det tycket både jag och mormor Ingrid. Esther hittade en håv och med en pinne som fick vara fisk, så övade hon på att fånga " fisken" med stor glädje


Lydia tyckte det var roligare att simma runt i sin gula simring.

Att vara i mammas famn är just nu väldigt viktigt för lilltjejen. Hon är så mammig, pust...

Bada och tvätta sig måste man ju göra även om man är hos Lisbeth så då kom en stor orange balja fram så fixade vi det. Tur att mormor var med och kunde hjälpa till.



Om man som Esther inte gillar att tvätta hårdet så kan man ju försöka med att gömma sig i en hink.


Men efter lite övertalning så gick det bra.


Puss på dig lillsyrran.

Bäst att hålla i hatten.

Att få snicka med Lisbeth var roligt tyckte Esther.
Fabror Lennart, min kära "norrlandspappa" kom också och hälsade på oss och mammiga Lydia satt faktiskt hos honom en bra stund.
På hemvägen fick vi rasta många gånger och då var det toppen att plocka fram vår ihopfällbara stol och sätta Lydia i.
På denna rastplats åkte pyjamasarna på och dvd-spelaren sattes igång till Esther. Oj vilken bra uppfinning för långa bilresor. Favorit denna semester har varit : Den fula ankungen.

Väl hemma och vakna dagen efter ville båda tjejerna vara med pappa Sören som de saknat flera dagar.
Nu har dagarna gått och vi är åter i vardagen och Esther har börjat på dagis.
Ulrika

Inga kommentarer: