tisdag 25 november 2008

Veckans matvärd heter Esther!

Tiden rullar på och nu var det ett tag sedan jag uppdaterade bloggen. Nu har vi fått lite utökad tid på dagis för att jag är så otroligt trött med diverse andra symptom också. Det betyder att pappa Sören lämnar henne på morgonen och det verkar gå mycket bättre än när jag lämnar. Nu kommer hon dit klockan 7:30 och då kommer det många andra barn samtidigt och det tror jag bidrar till att hon gärna går in och börjar leka. När jag lämnat klockan 8:30 har det alltid bara varit vi som varit i hallen och då har hon klamrat sig fast vid mig som en igel. I måndags när jag hämtade henne berättade en av fröknarna att Esther är matvärd denna vecka. Det innebär att hon får vara med en av personalen och duka borden inför lunchen. Esther hade tagit sin uppgift på stort allvar och vetat var alla barn skulle sitta utom en. När det dukat klart får hon gå med fröken och knacka på dörren till rummet där de andra barnen sitter i samlingen och säga :- "Varsågoda". Igår fick hon hjälpa mig här hemma och hon tog både skedar, gafflar och knivar och lade på bordet vid våra platser till soppan och pannkakan vi skulle äta till middag. Att besticken hamnade lite huller om buller spelar ju ingen roll. Oj vilken stor tjej vi har inser vi nu. Kommer att tycka att den lilla är mini mini.

I lördags åkte vi till Norrköping till Esthers farmor och farfar. Direkt när vi kom dit så lämnade vi av henne och åkte vidare för att shoppa lite julklappar i lugn och ro, samtidigt som Esther hade det bra och lekte med farmor och farfar. Det märks att Esther blivit större nu för de behöver inte ta bort alla prydnadssaker som står i Esthers höjd och det är en lättnad för oss föräldrar som annars måste vakta som en hök att inget far i golvet och går sönder. På lördagsmorgonen så gosade pappa och Esther länge i sängen och tittade på morgontv:n.


Efter en tidig lunch åkte vi till Krokeks kyrka för att vara med på min systerdotter Camillas yngsta dotter Ebbas dop. Esther somnade i bilen på väg dit och sov sig igenom hela dopet och vi satte tillbaka henne i bilstolen och hon fortsatte att sova. När vi gick in i församlingshemmet för att fika så väckte vi henne.

Ebba bars till dopet av sin moster och gudmor Sophie som även spelade och sjöng för Ebba under dopet. Ebbas yngsta morbror Daniel, mitt yngsta syskonbarn hällde i vattnet i dopskålen och läste evangeliet om Jesus och barnen och det gjorde han helt otroligt bra. Jag berömde honom efteråt och då såg han stolt ut.
Ebbas storasyster Tilde kikar lite på avstånd vad som sker där framme. ( Tack Camilla och Johnny att vi fick vara med denna dag)


Något som Esther gillar väldigt mycket just nu är att pussla. Alla knoppussel är upplagda på vinden för nu är det pussel med 15 bitar som gäller. Hon kan pussla dem om och om igen helt utan hjälp så igår "ropade" jag in 7 nya pussel på Tradera som vår vän Lisbeth skall hämta eftersom säljaren bor i Stöde. Då slipper jag ju framktkostnader, ekonomisk som jag är.

Här är en bild på pappa Sörens senaste "inrop" på Tradera. Inte för att jag förstår när han skall hinna med att bygga modellflygplan som blivande tvåbarnsfar men han tror tydligen att "egentiden" kommer att bli utökad.
Nu hoppar Esther med pappa i sängen, en lek som hon aldrig leker med mig. När jag ser dem får jag nästan hjärtslag så det är bäst att jag passar på att göra någon nytta i stället.
En trött Ulrika

Inga kommentarer: