torsdag 4 april 2013

Livet blir inte alltid som man tänkt sig!

Livet blir inte alltid som man tänkt sig, eller hur är det för er mina läsare?
För några veckor sedan träffades jag och min väninna Lotta på en lunchrestaurang inne i Göteborg. Vi satt där i tre timmar och åt men mest pratade vi. Vi delade tankar om framtiden och vad vi hade för planer med våra familjer. Vi sa också att vi är så tacksamma för de fina män som Gud gett oss båda. Sedan pratade vi om våra barn och hur fantastiskt ( men också ibland påfrestande) det är att vara förälder. De tre timmarna gick snabbt och vi skiljdes åt vid centralstationen, med en plan om att kunna ses snart igen men våra familjer.

För två veckor sedan fick Lottas man en livshotande hjärnblödning och livet förändrades på en sekund. Eftersom det var mitt i natten och de har tre sovande barn i huset fick hennes man åka iväg ensam med först ambulans och sedan helikopter. Sedan följdes många dygn och ovisshet, men många med mig hade ett stort hopp om att Gud skulle hela denna man som endast var 39 år. Så kom påskhelgen och jag hade en stor förväntan att denna kraft som finns i Jesus uppståndelse skulle göra ett under med C. På kvällen i måndags fick han somna in för gott och lever nu tillsammans med sin himmelske Fader i en underbar värld där lovsånger ljuder vid Guds tron. C var en fantastisk man som var otroligt allmänbildad. Hade jag frågor om datorer, försäkringar, olika sparformer, husbyggen och diverse olika teologiska funderingar så var C en perfekt man att väna sig till. Under min studietid på Ersta delade jag många teologiska funderingar med honom. Inte för att vi tyckte lika i allt men för att han var så duktig på att se saker från olika synvinklar.

Lotta och jag bodde grannar när vi hade köpt våra första lägeheter i Södertälje och vi gick ofta kvällspromenader tillsammans efter våra jobb då vi pratade och fantiserade om framtiden och hur den skulle vara. Lotta var säker på att hon skulle gifta sig med en pastor och så blev det. Efter några veckors bibelskola uppe i norr fick jag veta att det fanns en mycket trevlig och sympatisk man som hon trodde att hon ville dela livet med. Så blev det och när de gifta sig i Nykvarn fick jag förmånen att vara deras bröllopsfotograf.

Sedan kom deras första son men precis innan dess hade de öppnat upp sitt hem för en pojke som behövde ett tryggt hem och trygga föräldrar. Efter 1,5 år fick de ta emot en son till och efter några månader flyttade de till Hönö där C var föreståndaer i Pingstförsamlingen. När vi skulle flytta hit kändes det väldigt bra att ha en väninna sedan ungdomsåren som redan fanns här i närheten. För ett tag sedan var vi och hälsade på dem som familj och fick då se deras fina nybyggda villa.

Att C idag lämnat Lotta och tre pojkar känns så ofattbart. När jag idag läser på C:s facebooksida inser jag hur otroligt omtyckt han var av så många olika slags människor. Det är vänner från diverse församlingar, pastorer och partikamrater och många fler som sörjer att han lämnat den här jorden.

Igår fyllde Lotta 40 år och när jag slog numret på min mobiltelefon visste jag inte ens vad jag skulle säga till henne när hon svarade, men det blev ett fint samtal med många tårar. En sak som hon säger och som hon skrivit under sjukdomstiden är att GUD HAR LOVAT ATT ALDRIG ÖVERGE HENNE ELLER POJKARNA. Nu får alla som finns runt familjen och alla som vill hjälpa till i bön be om Guds gränslösa välsignelse och beskydd för familjen som finns kvar.
VARFÖR, kan man fråga. Hur har Gud råd att låta hans egen tjänare gå vidare endast 39 år gammal?
Inga svar finns MEN GUD HAR LOVAT ATT HAN HAR ALLTING I SIN HAND.

Avslutar med en fantastisk som som ger ett fantastiskt hopp för dem som tror på Herren

"Vi ska ses igen"

Livet kan vara vackert som en sommardag
där himlen är fri från varje moln
men plötsligt som en blixt ifrån en himmel klar
det känns en iskall vind
Alla har vi haft någon som vi hållit av
som varit en del av våra liv
Men den som var vår älskade, vår bäste vän
finns inte längre kvar

refr.
Jag har en tro
som ger mig tröst och styrka
att vi ska ses igen när tiden tagit slut.
Trots att skiljas var så svårt
så vet jag att du lever i ett ljus
i det hemmet som vi kallar Faderns hus

Vi kan ej förklara livets hemlighet
aldrig nånsin förstå allt det som sker
men trots de frågor som vi har och inga svar
Gud är den som han är.
Vi har ett hopp som vi kan lita på
vi vet att det bär oss när vi dör
att bortom livet finns en annan dimension
det är vår säkra tro

Ref.

Vi måste lära oss att det liv vi fått
är några år som snart försvinner bort
Trots tvivlet som vi har
så lever hoppet kvar
det kan aldrig dö bort
som den kropp vi har fått
Vi får vara för evigt hos Gud

En ledsen Ulrika