söndag 14 april 2013

Min vän Ann-Sofi och jag!

I början av veckan som var kom min väninna Ann-Sofi hit och hälsade på oss. Hon är den vän som jag haft längst i livet. Våra mammor gick på samma "mammagympa" som gravida och så bodde vi nästintill grannar. Jag var dagbarn hos Ann-Sofi i flera år, vi gick på lekis och i låg och mellanstadiet tillsammans innan vi flyttade till Enhörna inför att jag skulle börja i 5:e klass. Även fast att vi flyttade så fortsatte vi att hålla kontakten och träffades ganska ofta. Pendeltåget mellan Älvsjö och Södertälje station användes flitigt. 1983 fick vi vår första idol och jag kan idag glatt erkänna att vi var ganska galna ibland. Vi sparade båda på Carolabilder och vid ett tillfälle så gick Ann-Sofi och jag ut och hämta pappkassar med tidningsinsamlingar i hyreshus som vi släpade hem med någon van till Ann-Sofi. Vi tyckte det var ett fantastiskt sätt att söka efter Carolabilder vi kunde klippa ur och spara. Hennes föräldrar var dock inte alls så glada åt vårt "projekt". I alla dessa gamla DN, Expressen och Aftonbladet som det mest var så bläddrade och bläddrade vi och letade bilder på Carola. Ibland kunde det vara så att det fanns en liten reklambild i slutet av tex Expressen för tex Hänt i veckan och på den lilla bilden kunde det finnas en bild på Carola som kunde vara c:a 1,1,5 cm och dessa klippte vi också ut. Det var denna tiden i vårt liv väldigt viktigt hur många bilder man hade på sin idol. Vi hade båda ett system där vi hade en slags räknemetod få vi visste hur många bilder som kom innanför dörren till våra rum. Inga bilder fick passera innan det hade antecknats med ett streck på räknelistan. Jag kan glatt erkänna att summan passerade 10 000 bilder i mitt rum. Vissa väggar var tapetserade med A4 bilder av Carola. När väggarna var fulla försökte jag att hänga plancher i taket med häftmassa men det gick faktiskt inte så bra. Det blev rena hängmattorna som till slut rasade ner. Vid denna tidpunkten i mitt liv bodde vi i Enhörna prästgård och när vi skulle flytta därifrån kan jag säga att jag fick skrapa mycket häftmassa från väggarna. Ann-Sofi och jag byggde även ett Carolahus av gamla glasfönster och snickrade ihop en flaggstång och skapade en Carolaflagga som vi faktiskt lyckades hissa upp. När det kom höststormar så rasade Carolahuset ihop och det blev massor med glassplitter i gräsmattan. Det var inte roligt att ta hand om det men vi hade väldigt roligt undertiden vi höll på med detta projekt. Vi satt också på pastorsexpeditionen och skapade Carolatidningar. Där fick vi snällt låna skivmaskin och kopieringsmaskin, allt för att det skulle se proffsigt ut. Jag minns också många olika broderier som jag sydde med texter från någon Carolasång eller något bibelord. När de var klara åkte vi till Carolas fanclub som låg vid Aftonbladet i Stockholm och lämnade det som presenter till Carola. Minns ett tillfälle när vi kom dit och fick komma in på hennes kontor. Där såg jag ett annat broderi hänga på hennes anslagstavla som jag hade skickat till fancluben tidigare. Det var lycka.
 
Ja det finns mycket mer att berätta om vår "Carolatid" men nu så skulle Ann-Sofi på en jobbresa till Göteborg och kunde kombinera det med ett besök här. Ann-Sofi, jag är verkligen jätteglad att du kom. Ann-Sofi är fotograf och fotograferade mat i Göteborg som skall komma med en kokbok framöver. Eftersom jag själv har en del tankar på att försöka fixa en egen hobbystudio i källaren var det perfekt att kunna få proffstips när det gäller förslag på inköp av studioblixtar mm.
 
 
Ann-Sofi och Ulrika
 

Samma tjejer c:a 31 år tidigare.
 
Likadana rosa overaller med Carolas främlingkort på bröstet och vita benvärmare.
Visst var vi snygga!
 
Önskar er en fin vecka.
 
Ulrika