lördag 6 april 2013

Före och efter.

Inför påskhelgen då vi städade ordentligt passade jag på att ta lite bilder som jag kunde jämföra med, innan vi renoverade. Det var mycket planering och funderingar innan det blev klart men så här ser det ut nu. Allt är fortfarande inte klart som ni kan se på en del bilder men nu när min man börjar komma ut vinteridet så kanske det kommer att hända saker.
För vår familj var det allt för lite skåp så vi gjorde om allt så det blev mer plats för våra saker. Och JA vi slängde och skänkte bort massor av saker innan vi flyttade från vårt radhus i Nykvarn, men vi behövde ändå mer plats.
 

Taket fick vara kvar men annars är allt utbytt. Vi funderade mycket innan vi valde tapet men vi blev faktiskt nöjda. Det får dock bli vita gardiner i olika variationer när jag vill byta.
Sören ville ha en köksö och jag ett stort matbord så det var mycket samtal innan vi bestämde hur vi ville ha det. Det gäller att ge och ta när två skall bestämma och det gjorde vi verkligen och båda blev VÄLDIGT nöjda. Vi sitter nästan alltid vid detta bord när vi äter och är bara vår familj. Har vi gäster sitter vi det stora i vardagsrummet.



Så här såg köket ut från andra hållet. Det fanns en vägg med skåp innan dörren ner till den mörka källaren. Den beslutade vi oss för att ta bort för att få det mer öppet och luftigt. Även väggen ni ser till höger togs bort och stöttades upp av en limträbalk.


Helt plötsligt kändes köket mycket större men vi fick verkligen fundera på vad vi skulle ha för slags räcke innan vi bestämde oss. Vår mäklare Jan-Erik tipsade oss om denna idé som vi föll för.


Så kommer vi till vardagsrummet. Jag kan säga vi verkligen upptäckt hur alla fotografer som fotograferar husobjekt som skall in på Hemnet har vidvinkelobjektiv. NI set bara här hur långt rummet ser ut. Likadant tycker jag det är med alla kök där bredden på kyl och frys ser JÄTTEBREDA ut. Allt brunt runt alla fönster och altandörr håller på att bli vitt. Vi har just insett hur otroligt bruna även alla snören till persienerna är så det blir nog en annan lösning för ett solskydd.


Jag tittade inte på mäklarbilderna innan jag tog mina egna så det är tyvärr inte samma vinklar men jag tror ni kan se i alla fall.


Den öppna spisen är vi väldigt glada över och Sören är en höjdare på att elda och få det mysigt.
Väggen till vänster togs bort helt som ni kunde se på köksbilderna förut. Dörrarna fick vi tyvärr ta bort för att det skulle finnas någon stor vägg att ställa mitt stora köksbord emot så där byggdes en hel vägg i stället.
 


Här sitter vi om vi är många som skall äta. Bokhyllan till vänster skall verkligen städas men ibland är det inte lätt att veta var man skall ha tex filmer som används ganska flitigt här hemma. Hallen och skåpen borta i vänstra hörnet är vårens projekt, eller i alla fall ett av dom.


Här nedan kan nu också se vår öppna spis.

Idag lördag är min tanke att åka och handla jord och lite fröer så vi kan planera och odla fram lite blommor inför sommaren. På baksidan har vi ett växthus som vi tyvärr inte använde så flitigt förra sommaren. Just nu funderar jag på att lägga plattor i det och ha stora krukor och hyllor  i stället för att odla direkt i jorden på marken för det är så dålig jord där.  Tjejerna leker med lego i vardagsrummet och Sören laddar för en liten shoppingtur.

Allt gott

Ulrika