torsdag 28 mars 2013

Idag har vi tänt tjejernas dopljus!

Idag är det 4 år sedan vi fick bära vår andra dotter Lydia Sara Elisabeth till dopet, i Nykvarnskyrkan.
Esther var då 2,5 år och var en stolt storasyster som fick hjälpa prästen att hälla upp dopvattnet i dopfunten. Så här såg hon ut när mamma efteråt ville fotografera sin nydöpta dotter. 
 

För 6 år och några dagar sedan döptes vår första dotter Esther Ingrid i Hagabergs kapell i Södertälje.


 
Så här såg familjen Algesund ut den 28/3 2009

Idag när vi kom hem från vår storhandling plockade vi fram dopljusen och tände dem under middagen. Vi fick då påminna oss om vad som hände på barnens dopdagar för 4 respektive 6 år år sedan.

Hoppas att ni som läser detta får en liten påminnelse om att plocka fram era och era barns dopljus när ni har dopdag. Kanske kan ni berätta för era barn hur det var den dagen de döptes.

 Idag på skärtorsdagen får vi påminna oss om när Jesus instiftade nattvarden. I morgon väntar det svåraste som hände Jesus och det är också då som Han visade sin stora kärlek till oss genom att dö på korset för vår skull. Där tog Han våra synder på sig för att vi skall kunna ha en relation till Gud. Sedan väntar vi på påskdagens seger, en seger över dödens makt, en seger som ger oss möjlighet att få ta emot frälsningen i våra liv.

Jesus för världen givit sitt liv, öppnade ögon, Herre mig giv
Mig att förlossa offrade han sig, då han på korset dör ock för mig.
O, vilken kärlek, underbar sant! Aldrig har någon älskat som han.
Frälst genom honom, lycklig och fri, vill jag hans egen evigt nu bli.

Tag mig då, Herre, upp till ditt barn, lös mig från alla frestarens garn!
Lär mig att leva, leva för dig, glad i din kärlek, offrade mig

Anslutar med texten från en av de fantastiska psalmerna  i psalmboken., 45

Ulrika