fredag 22 mars 2013

VAD ÄR RESTSKATT MOT ATT FÅ VARA FRISK OCH FÅ LEVA?


VAD ÄR RESTSKATT MOT ATT FÅ VARA FRISK OCH FÅ LEVA?

Ja så kom då det där kuvertet som vi hade väntat på, som skulle tala om, om vi skulle få extra semester eller renoveringspengar eller om vi måste betala in mer skattepengar. Tyvärr blev det inget extra i kassan utan vi blir tvungna att betala in mer skattepengar. Besviken? Ja det skulle man kunna tro, och visst skulle det känts bättre om det var 10 000 tillbaka, men ibland blir andra perspektiv i livet så otroligt tydliga. Natten mot tisdagen denna vecka fick en av våra vänner, en 39-årig trebarnsfar en livshotande hjärnblödning. Min väninna, en trebarnsmor har just påbörjat en tuff cellgiftsbehandling mot en cancer som är kronisk. En annan väninna miste sin far förra veckan i lungcancer. Livet är så skört. Vi vet ingen hur vår morgondag ser ut, men vi kan idag ta vara på och ta hand om de relationer vi har, glädjas åt att vi har livet och varandra.

 Ikväll var jag med Esther på badhuset och satt på en stol och filmade hennes framsteg i bassängen. Vilken underbar glädje att få se sin dotter lära sig simma, våga prova att dyka och hoppa i vattnet tillsammans med sina kompisar. Att sedan få åka hem till sin älskade man och yngsta dottern och ha fredagsmys i soffan tillsammans, det är livskvalitet. Att mormor är här är också en rikedom. Jag gläder mig att se mina döttrar få spela fia med sin mormor. Jag gläder mig åt mitt jobb, mina fina arbetskamrater, vår församling, vårt hus, att vi har så många fina vänner, att vi har haft möjlighet att åka till Thailand ganska många gånger. Jag gläder mig åt att Esther trivs på skolan och fritids att Lydia har det så bra på förskolan och att de fått fina vänner här efter vår flytt från Nykvarn. Allt detta är ingen självklarhet men ibland glömmer man bort det och tar mycket för givet. Det pratas och skrivs väldigt mycket om vilka rättigheter vi människor har det skrivs så mycket om bantning, träning, kurser där man får lära sig hur man kan förverkliga sig själva. Jag mig och mitt blir så viktigt. Men vad spelar det för roll om man får sin dödsdom imorgon?

I morse var vi på teater i Esthers klass. Barnen hade övat in en saga som de dramatiserade och de hade gjort egna biljetter och serverade fika. Alla föräldrar satt stolta och fotograferade och filmade sina barn, även Sören och jag. Under fikat satt vi tillsammans med föräldrarna till en av Esthers klasskompisar. Mamman i familjen hade igår fått veta att bröstcancern hon hade inte var elakartad även om hon nu skulle påbörja strålning efter operationen. Vilken lycka denna kvinna och hennes man utstrålade. Jag har följt hennes blogg sedan hon hittade knölen i bröstet och jag har läst om hennes skräck och hur hennes värld nästan rasade samman vid första beskedet. Idag fick vi dela hennes glädje och det märktes tydligt att hon reflekterat över livets stora frågor om vad som är viktigt.

I alla dessa sammanhang blir restskatten en liten prick i universum även om den måste betalas, men vi har livet och även en tro på ett evigt liv. Det hoppet finns där även i den djupaste nöden. Jag vet att det är MÅNGA som ber för vår vän som fått hjärnblödningen. Det är fantastiskt att se hur Facebook får vara ett hjälpmedel även i förbönens tjänst. Visst är det många ytliga uppdateringar man kan läsa på FB och ibland undrar jag vad som mest uppfyller människors liv, men vid sådana tillfällen jag skrivit om här så är det fantastiskt att se hur bönekedjor skapas i hela vårt land och även utomlands. Guds kraft kan gripa in och förvandla människors liv och situationer. Ibland blir det inte som vi själva har tänkt och ja, visst har kristna också stora frågor om varför saker händer, men hoppet om ett evigt liv kan ingen ta ifrån oss. Jesus Kristus är vår store läkare och min och Sörens bön är Han att skall hela båda våra vänner som just nu är väldigt sjuka. Vi ber också om Guds Andes kraft och frid för deras familjer.

Nu skall jag gå och njuta av en lugn fredagskväll tillsammans med min man. Tack att du ville dela mina tankar ikväll .
 
Ulrika