tisdag 7 augusti 2012

Även Lydia har blivit stor!

Pappa var lika stolt den 23:e december 2008 då lillasyster Lydia kom till världen.
Tänk vilken gåva, att få två friska döttrar som vi nu får följa och se växa upp.


Esther älskade sin lillasyster från dag 1. Hon var mycket mån om att hon skulle få vara med och leka. Här har hon föreslagit sin lillasyster att de skall spela innebandy.


För tre år sedan hade vi en liten 7-månaders bebis. Det är faktiskt så att både Sören och jag ibland kan längta efter att få gosa med små bebisar igen. Som tur är får jag göra det på jobbet. Det ska bli riktigt roligt att få träffa alla små bebisar igen efter en hel sommar och se hur de har växt och utvecklats. En del kommer att börja förskolan nu och andra kommer säkert att komma nya. Just nu spanar jag efter mammor med stora magar som skulle kunna medverka till att vi får låna några små "Jesusbarn" till julvandringen vi skall göra för skolan i december.. Finns det någon höggravid Ytterby eller Kungälvsbo som läser detta och som skulle vilja låta sin bebis spela Jesusbarnet så får ni gärna mail till mig. Jag jobbar som familjediakon i Ytterby församling och håller även i Öppna förskolan där.


Puss på dig vår älskade lilla Lydia som nu har blivit 3,5 år och som har lärt sig cykla utan stödhjul!




En lycklig mor och far tillsammans med sin yngsta dotter Lydia Sara Elisabeth!



När jag letade reda på några bebisbilder fann jag även denna. Här är vi på väg till Norrland för tre år sedan. Vill med denna bild bara göra min älskade make uppmärksam på att vi faktiskt hade mindre packning med oss detta året, eller hur älskling? Han brukar ganska ofta anmärka på vår packnings kubik. Just nu är vår stora fråga hur många väskor och hur mycket packning vi skall ha med oss på vår Thailandsresa i höst. Är det två eller tre resväskor för 4 personer?



Ja hon har blivit stor vår Lydia. För ett år sedan var hon väldigt fåordig. Farfar Jörgen var faktiskt till och med lite orolig och föreslog att vi skulle gå till doktorn och fråga vad  det var för fel. Lugna Sören tog allt med ro och jag sa att om ett tag kommer vi få skavsår i öronen för att hon pratar så mycket, och där är vi nu. Det finns ingen som skulle kunna ana hur lite hon pratade då. Nu har hon ett väldigt stort ordförråd och använder mer och mer avancerade ord och förklaringar när hon pratar. Vi övar dock på ord med k och sch- ljud.

 Lydias stora passion är att pyssla, klippa, tejpa, rita, limma och skriva. Ja hon kan inte skriva så många av våra svenska bokstäver men hon skriver och hon skriver rad efter rad. När man frågar vad hon skrivit tar hon sitt papper och läser som om hon precis kunde läsa vad det står. Kanske är det något annat språk hon använder. Någon som känner igen orden?


Förra veckan hittade jag tre Dorafilmer på en secondhand affär för 5 kr, ja för alla tre. Det kallar jag kap. Igår insåg vi dock att de är på engelska men det verkar inte göra tjejerna något. Esther är väldigt intresserad av både engelska och thaiord och frågar ofta vad saker heter och det är så roligt.

Att lämna Lydia själv på förskolan utan Esther känns jättekonstigt, men hon klarar sig så bra.
Önskar dig lycka till vår älskade lilla gumma på din fina förskola tillsammans med dina fina vänner och fröknar.

Mamma Ulrika