fredag 26 augusti 2011

Lite jobbinfo och en egen fotölj!

Idag lovades sommarfint väder men när jag drog upp rullagardinen och tittade ut så lyser solen med sin frånvaro. Kanske är det varmt, det har jag inte testat. Hade någon slags förhoppning om att vi skulle kunna åka till havet och bada en sista gång för i år. Får se hur det blir med den saken.

Veckan som varit har rullat på. Jag får lära mig nya saker hela tiden. Jag har försökt lära mig ett nytt datorsystem. Tyvärr hade det inte varit någon höjdarnatt innan. Lydia hade vaknat tre gånger och kissat på sig en gång i sängen. Det resulterade i att tjejen som hade kortkursen för mig och en annan ny personal efter en timme fint föreslog att vi skulle gå och dricka lite kaffe, för Ulrika såg lite trött ut. Jag som hade försökt dölja alla jäspar som inte gick att undvika, det misslyckades tydligen totalt. Sånt är livet för en småbarnsförälder.

Jag har också varit med min företrädare och lärt mig hur man håller i en dopträff. Här gör prästerna oftast inte hembesök utan man samlar ihop alla barn och föräldrar som skall ha dop en söndag och ger dem info och undervisning om dopet. I mitten av september skall jag hålla i en sådan samling själv i Ytterby, undra just hur det skall gå? Även om mycket är nytt så känner jag en stor glädje att försöka mig på något som jag inte gjort förut.

Igår var vi och tittade på ett SUPERVACKERT hus, ja det var verkligen vackert. Ett gammalt trähus i vitt som hade fina fönster med spröjs, punschveranda och jättefint renoverat på insidan. Det kostade en hel del men även om jag verkligen gillade det så inser även jag ( Sören konstaterade det direkt) att vi aldrig skulle orka hålla den jättestora tomten fin. Dagen innan var vi och tittade på ett hus som inte är lika vackert. Det ser ut som en skokartong från framsidan men det var väldigt praktiskt på insidan och hade en enorm källare som man skulle kunna använda till mycket. Det ligger centralt så vi skulle kunna gå både till mitt jobb, dagis och tåget. Dock ligger en ganska stor väg i närheten men ingen av oss har någon stor längtar att bo i tystnaden på landet så vi får se hur det blir. Vi har i alla fall gett ett bud.

Här hemma är det så otroligt tydligt nu att Lydia håller på att bli en stor dam. Nu äntligen har hon börjat tycka det är roligt att sitta och titta på fil en stund. Det har resulterat i många bråk om vem som skall sitta i " mormorfotöljen". Detta löste vi genom att ta en tur till IKEA igår så att Lydia fick en egen fåtölj. Nu sitter de så fint i sina fåtöljer och myser tillsammans under en filt samtidigt som de tittar på morgon tv. Pappa ligger fortfarande kvar i sången och drar sig. Jag undrar just när han skulle komma upp om jag inte gick dit och puffade på honom.  Nu är kl 8:15 så för en småbarnsförälder har han redan fått en LÅNG sovmorgon, eller vad tycker ni?

Ha en fin helg.

Ulrika

Inga kommentarer: