onsdag 13 april 2011

Jag har fått en diakontjänst i Ytterby!

Den 24:e mars åkte jag förväntasfull med tåget till Göteborg. Sedan fick jag skjuts till Ytterby församlingshem där jag var på en spännanade intervju i två omgångar. Först fick jag träffa medarbetare och  i den andra intervjun träffade jag kyrkoherde distriktschef, kyrkonämdens och kyrkorådets ordförande. Dagen efter jag kom hem mailade jag lite följdfrågor jag kommit på och sa att de inte behövde lägga ner så stor möda på att besvara dem om de redan bestämt sig för någon annan sökande. Redan där i mailsvaret anade jag att de var intresserade av mig. Oj, vad har jag gjort, var min första tanke. Skall vi flytta dit, så långt bort?
Eftersom de nu håller på att omförhandla tjänsten och jag sagt att jag ej skriver på några anställningspapper förrän omförhandlingen är klar så har jag och resten av familjen haft lite tid att grunna och funderar på vad en flytt till västkusten skulle betyda för oss. Vi har många gånger gjort + och -listor men upplevt att +listan blev klart längre. Vi har haft 5 fantastiska år här i Sandtorp och det har varit det bästa stället jag kunnat vara mammaledig på med SÅ MYCKET TREVLIGA VÄNNER som hela vår familj fått lära känna. Vi har bott bra, barnen har haft jättefina fröknar på förskolan och vi har haft närheten till Stockholm vår underbara huvudstad. Nu får vi i stället snart lära känna Göteborg och se om det är fram eller baksidan, vad tror ni?

Den 16:e oktober träffade vi Carl-Erik Sahlberg som jobbar i S:ta Clara kyrka i Stockholm.
Han frågade hur det var med oss och Sören och jag berättade att vi båda var arbetslösa. Genast erbjöd han sig att be för oss att vi skulle få jobb och det tackade vi naturligtvis ja till. Han frågade först Sören när han ville ha ett jobb, inom 1 månad, 3 månader, 6 månader eller ett år. Sedan ställde han samma fråga till mig. Sören som kände sig mest rastlös och ville ut och jobba sa direkt: Höst 3 månader. Själv tyckte jag det lät lite kaxigt att vilja att han skulle få ett jobb så snabbt så själv svarade jag 6 månader.
Den 13:e december började Sören jobba på Astra på en visstidsanställning. Månaderna gick jag jag börjde känna mig lite rastlös och sugen på att komma ut och jobba igen. Jag har "ojat" mig för Sören men hans svar har varit: Du får ju skylla dig själv, du sa ju 6 månader. Jag mailade till Carl-Erik och berättade att Sören fått jobb men att jag började misströsta. Samma svar fick jag från honom.-Ulrika du sa ju 6 månader så lite får du hålla ut innan vi ber igen.  På lördag har det gått 6 månader och igår omförhandlades tjänsten.
Gud är en god Gud och han hör våra böner även om Han inte alltid svarar som vi tänkt.
Vi hade väl inte direkt tänkt västkusten men samtidigt varit öppna för vart Herren vill leda oss som familj.
Nu skall vi sälja huset, Sören skall leta efter ett nytt jobb i Göteborgstrakten och vi skall leta efter ett nytt boende, vilket inte är helt lätt med avståndet. Vi vill gärna bo i ett liknande område som vi gör med mycket barnfamiljer och lekområden och lite vägar, nära förskola och skola och nära mitt jobb och allmänna kommunikationer. Jag undrar verkligen vart det boendet finns???? Någon som vet?
Jag läser hemnet och platsjournalen OFTA men jag skulle ju vilja åka omkring i områdena med någon som bor där. Sedan planerar jag att åka ner och göra studiebesök på de olika förskolorna för tjejerna skall få bästa möjliga förskola.

I fredags berättade jag för Esther att vi skall flytta när vi låg och morgongosade i sängen och jag hade hennes fulla uppmärksamhet. Hennes första reaktion var: Men mamma, mina filmer och min bamsetandkräm.
Jag har nu försökt berätta att vi skall packa ner ALLT och ta med och att hon och Lydia skall få ett nytt rum att ställa sin saker och sin säng i. Vad hon förstår vet jag inte men funderar gör hon sannerligen.

Jag skall alltså jobba barn och familjediakon. Ha ansvar för öppna förskolans arbete, en grupp för låg och mellanstadiebarn, skolarbete och utvecklade av familjearbetet och samarbetet med kommunens familjecentral. Allt detta skall ske i Kungälv/Ytterby församling med placering i Ytterby.
Det ligger 2 mil från Göteborg och vill ni hälsa på så går tåget från Göteborg till Ytterby på 17 minuter. Jag kan meddela adressen sedan när vi vet.


Just nu är tjejerna inne i en "tillsammansperiod" och det är så mysigt. Här läser Esther godnattsaga för sin lillasyster som njuter av att få komma upp i systers våningssäng och ligga och småmysa med henne.


Lydias senaste lycka heter MIN CYKEL. Igår ville hon cykla till dagis vilket hon inte fick. Det resulterade i att hon blev så arg att hon skrek från att vi gick hemifrån till att vi gick in på dagis. Mormor, det var en MYCKET LYCKAD present som hon fick lite för tidigt.
Något annan som tjejerna gillar att göra är att spela spel. Här bygger Esther Lusen.
En dag när jag kom upp så hittade jag dem så här. Esther förklarade och förklarade för Lydia hur hon skulle göra som var störtnöjd med att få vara med.
Det var dock inte alltid så lätt att få dit alla ben och annat.
Sina filmer älskar Esther och naturligtvis skall vi packa ner alla och ta med när vi flyttar. Annat man kan göra med dem är att bygga torn.

Nu skall jag snart springa och hämta mina små älsklingar på dagis.

Allt gott

Ulrika

2 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS =)

Då är vi i nästan liknande situationer. Vi ska flytta till Malmö, då Daniel har fått nytt jobb. Så vi håller på att sälja vårt hus och har köpt en lgh i centrum i Malmö. Det är många bitar som måste fixas, både med hus, daniels nya jobb, skola/förskola...ja du vet. Mina barn har liknande tankar precis som dina barn har. Vi har förklarat att alla leksaker ska med, bara skalet o området som byts ut. Det är både jätteroligt och samtidigt lite skrämmande. Men jag längtar....
Så våra familjer liknar varandra =)
kram från bella

kickan sa...

Grattis! Tänk vad Gud är god ändå och vilken tur att Han utrustat oss med tålamod. Du har ju verkligen fått känna på det men oj vad det lönar sig att invänta Herrens tid. Ni ska se att alla andra pusselbitar också faller på plats så småningom.
Knivsta vill gärna ha ett besök av familjen innan ni drar, det hoppas vi kan bli av.
Kramar från oss