fredag 22 april 2011

Ekumenisk långfredagsvandring med fina vårbiler!

Idag har vi varit på ekumenisk långfredagspåskvandring i Södertälje. Det var samling vid katolska kyrkan och Sten Gunnar Hedin från Pingstkyrkan hälsade välkommen innan tåget gick iväg. Det var mycket människor som kom från alla olika kyrkor. Jag tror att de utländska kyrkorna var mest representerade men jag såg en och annan prästkrage.


Esther var mycket intresserad av alla skyltarna och gick runt och kikade.

Det tog en stund innan vi kom iväg för det var ett långt tåg som vandrade över stora klaffbron i Södertälje. Vid olika ställen gjordes det korta stopp för textläsningar. Tyvärr hade de ingen högtalaranläggning med sig så vi hörde i stort sett inget av det som de läste. När vi gick genom gågatan blev det trångt och jag tror att många stannade och undrade vart alla människor kom ifrån. Slutstation var Marenplan där de hade en scen men högtalaranläggning så där hörde vi vad de sa i alla fall. Tjejerna hade inte så stor lust att stå still och lyssna så vi tittade lite på fåglarna som simmade omkring i Maren. Sedan gick vi vidare till Mc:Donalds eftersom Sören blev akut "hamburgehungrig". På hemvägen skulle  vi stanna till och handla lite på Ica Maxi så jag tyckte det var bäst att låta Sören få sin mat och tjejerna blev överlyckliga för sina pommes med ketchup. Mättta och glada lekte tjejerna och Sören utanför Maxi medan jag sprang in och pantade massor med flaskor och så köpte jag lite nya blommor inför visningen på måndag. Eftersom det var så fint väder idag tog jag en hel del kort. Några kommer här.

Sören tillsammans med sina döttrar.

Sören och Esther!

Lydia framför den stora påskbjörken. Oj vad mycket fjädrar de har satt fast i detta träd.

 Mamma och Lydia!


 Mamma med båda sina tjejer i sina nya vårjackor och kepsar.
 -Hej på dig min älskade gullunge!

 Tog detta kort uppifrån Mc: Donalds när vi satt och åt. Perfekt plats för att se och höra.


Lydia har ju haft en period när katten Edith och BäBä varit viktiga när hon skall sova. Nu har det ändrat sig och denna lilla Hello Kittydocka är SUPERVIKTIG. Den skall med överallt och naturligtvis även på denna utflykt. Nu ligger hon och sover sött i sin säng med den lilla dockan i handen.

 Tjejerna Algesund på väg till bilen.

Igår kom det massa påskkärringar hit och Esther och Lydia fick lämna godis i deras små korgar men jag är glad att hon inte tjatade på att få vara påskkärring själv. I onsdags hade de påskfest på förskolan och då hade det kommit en stor utklädd påskkärring på en kvast dit. Alla som jag träffat tyckte det var jättegulligt men jag undrar varför man inte ens nämner varför vi firar påsk. Det står i läroplanen att man skall berätta om vårt lands traditioner tex jul, påsk, midsommar mm men man berättar inte varför. När jag skulle hämta Esther frågade ena tjejen ( en jättetrevlig och supermysig fröken) om det verkligen var så att Jesus tvättade lärjungarnas fötter, för det hade Esther berätta för henne. Då fick jag tillfälle att berätta för henne vad som hände på skärtorsdagen. På förmiddagen fick jag berätta nästan samma sak för banktjänstemannen jag träffade när vi skulle ansöka om lånelöfte. Ett intresse finns hos svenska folket men även en enorm okunnighet. Då gäller det att finns med på "spelplanen" som kristen och visa vägen.

Vid sådana här tillfällen  ser jag med stor glädje tillbaka på alla påskvandringar jag fick göra med många 5.e klassare i Timrå. De kommer alltid att veta varför man firar påsk, även om de väljer att inte tro på budskapet. Det tycker jag tillhör allmänbildning. Hoppas verkligen att jag får möjlighet att jobba vidare med både jul och påskvandringar på mitt nya jobb i höst.

Väljer att avsluta med en mening jag läste på en Facebookväns (Berit Simonsson) uppdatering:

"Självklart kunde Jesus ha stigit ner från korset, det var inte spikarna som höll honom kvar där, det var kärleken till dig och mig som höll honom kvar på korset."

Tack Gud för din enorma kärlek Du har visat oss. Tack att du dog för mig och att Du har öppnat vägen till himlen för dem som vill följa Dig. Tack för att uppståndelsens kraft är verksam även idag. AMEN

God natt alla bloggvänner!

Ulrika

Inga kommentarer: