torsdag 24 september 2009

Men vem skall jag gifta mig med???

I helgen som var fyllde min systerdotter Sophie 17 år så då var vi och grattade henne. Till Esthers stora glädje fanns där många barn att leka med och speciellt glad var hon att få träffa Tilde som är min systerdotters dotter. De skiljer 4 månader på dem så de är verkligen som kusiner.
Idag när vi skulle be aftonbön så räknar hon som vanligt upp dem hon vill att vi skall be för. Ibland kommer nya namn upp men oftast är det Erik, Lasse Linda och Elina som får hennes förböner, inte så dumt för er utvalda! När jag berättade för Esther vad jag ville tacka för så nämde jag naturligtvis Esher och Lydia och sa att jag älskar dem mest av alla. Då svarade hon genast:- Men mamma, du älskar ju pappa också, han kan du också tacka Gud för. Naturligtvis tackar jag Gud för min älskade man Sören som verkligen är en gudagåva men just då tänkte jag först och främst på tjejerna. ( Detta samtal pågår när vi ligger i hennes säng och hon skall sova).
Efter en litens stunds tystnad säger Esther väldigt bekymrat:
E: - Men mamma, vem skall jag gifta mig med då?
U: Älskade lilla gumman det behöver du inte veta just nu.
E: Jo mamma det måste jag.
U: Esther, först skall du bli större och gå i skolan och sedan skall du börja jobba då kommer du att träffa en bra man som du kan gifta dig med. Gud vill ge dig en lika bra man som jag fick, det skall pappa och jag be om.
E: Mamma, är Tilde en "ponke"?
U: Nej hon är en flicka , det vet du ju.
E: Men jag vill gifta mig med henne, så kan vi få små barn, är hon verkligen inte en "ponke"?
U: Nej hon är en flicka. Du behöver inte bekymra dig för det nu. Det är lång tid kvar innan du skall gifta dig.
LÅNG TYSTNAD
E: Mamma, jag kanske kan gifta mig med Anton, han är ju en "ponke"?........................................................... ock så fortsatte vår underbara samtal mor dotter emellan.

När vi i helgen åkte förbi Hagabergs kapell så berättade jag att det var hennes dopkyrka. Lite senare frågade jag vad man gör i kyrkan. ( För ett år sedan svarade hon glatt: Där äter man bullar) Då svarade hon: -Mamma där är flickor och "ponkar". Jag frågade återigen vad man GÖR i kyrkan och jag fick samma svar + att hon sa,men mamma där gifter sig "ponkar" och flickor. Vi har läst en bok som heter Kringel. Den handlar om två hundar som blir förälskade och på sista sidan går de till kyrkan för att gifta sig. I ett avsnitt i Tjorven på Satkråkan gifter sig Malin så där har hon också sett bröllop och sedan har jag berättat om att jag och barnens pappa har gift oss innan tjejrna kom och Esther har lyssnat väldigt intresserat så naturligvis undrar hon vem hon skall gifta sig med. Det är så underbart att ta del av hennes tankar och funderingar och det passar så bra när vi ibland ligger i sängen innan hon skall somna. Undra just vad mer som rör sig i hennes lilla huvud och undra vem som en dag skall stå vid hennes sida och bli pappa till mina barnbarn?
Önskar och ber att jag verkligen skall få vara med och uppleva den glädjen.

Nu kommer lite bilder på Esther och Tilde som hon tycker så mycket om. När vi skulle åka hem från festen ville hon inte kliva in i bilen för hon skulle vara med Tilde som dock redan åkte hem med sin mamma och lillasyster till Norrköping då.

Full fart på gungan.


Tilde


Esther


Tjejerna busade hela eftermiddagen och kvällen. Här hade det kryit in i Daniels hockymål.


Tildes lillasyster Ebba 13 månader.


Pappa Sören fick knata på med Lydia som bara vill gå, gå och gå.

Att klättra i trappan var också kul.

Kolla vad jag kan , säger Etsher till Tilde.

Tjejsnack!

Ja det är så roligt att se att tjejerna har så kul tillsammans. Snart får Tilde komma på 3-årskalas till Esther, då får de ses igen. Camilla, vi tycker om er.

1 kommentar:

Mia sa...

Hej! Nu har jag lagt ut några bilder. Bilddagboken funkar för alla andra så det var konstigt att du inte kommer in. Går du in på http://musicmia.bilddagboken.se och skriver lösen miasbilder så borde du se alla bilder. Till vänster i "kalendern" ser du att vissa datum är blåmarkerade och de dagarna har jag lagt in bilder på så det är bara välja en dag där och titta på dem :)