fredag 26 december 2008

Världens bästa julklapp!!

Så kom då dagen vi väntat på så länge. Vår dotter var planerad att komma den 21 december men natten den 23:e vakvade jag klockan 01 av värkar. Sören hade på kvällen sagt till mig :-Hoppas det inte händer något denna natt för jag är så otroligt trött och skulle aldrig orka vara uppe en hel natt till. Vad skulle jag göra, klockan 01:30 väcker jag honom och då är det redan 5 minuter mellan värkarna. Vi ringer Sörens kusin Anna som lovat att ta hnad om Esther och hon springer hit på några minuter. Vi pratar lite i köket och hon tar tid på mina värkar medan Sören packar det sista i bb-väskan. Vid 02:15 ringer jag min fantastiska väninna Chatarina som också är barnmorska. Jag hade inte tänkt att "boka" någon barnmorska denna gång eftersom det är mitt i jultid men eftersom vi talades vid på kvällen och hon berättade att hennes son sov hos sin farmor så ringde jag och vid 03:15 möts vi utanför Södertälje sjukhus.
Det kändes så fantastiskt bra att ha Chatarina med oss denna natt. Vi gick i samma klass på mellanstadiet och var så otroligt omhändertagande/vårdande redan då. När jag kom in var jag öppen 6 cm och kämpade med värkarna i duchen. Tur att det finna stora handtag att hålla i. Efter ett tag var smärtan olidlig så jag fick en EDA ( ryggbedövning) Innan hade Chatarina emlat mig på flera eventuella stickställen så det kände så bra. Öppningsskedet gick bra efter att jag fått edan och sedan väntade vi ett tag tills det var dags att börja det sista och medst kämpiga skedet. Trots att det är en otrolig smärta man genomgår så varade den så otroligt mycket kortare tid denna gång än när Esther kom.
Klockan 09:32 fick jag vår dotter på min mage och vi kände en sådan otrolig lycka och tacksamhet både till Chatarina, vår store Gud och till vår dotter som är så fin. Stor är hon och mycket hår har hon. Hela 4340 gram och 53 lång. Inte konstigt att jag hade svårt att sova på slutet av graviditeten med denna lilla "klump" i magen.
Chatarina med lilla Lydia.
Så här ser hon ut våran 2:a lilla dotter.
Esther hade sovit ända tills klockan 9 denna dag. Det gör hon aldrig annars och sedan fick hon följa med Anna hem till deras familj och det hade gått jättebra hela tiden. Hon trivs så bra där och vi kände oss så trygga att lämna henne till dem. Anna och hennes man Uffe är Esthers gudföräldrar och deras barn är Esthers sysslingar. På eftermiddagen kom Anna med Esther så att hon fick hälsa på sin nya lilla syster.Hon hade med sin ett paket med en nalle i till Lydia och hon är väldigt mån om att denna nalle skall finnas nära Lydia hela tiden.
Redan dagen efter, på självaste julafton fick vi åka hem. Denna jul kommer vi aldrig att glömma.
På juldagen tog Lydia sitt första bad och det gick jättebra och Esther hjälpte till att hälla vatten på sin lillasyster.
Esther ville aldrig ta napp men denna gång hoppas vi att vi skall lyckas. PÅ bara barnmässan som var i november köpte jag en ny sorts nappar och hoppas på att dessa skall sitta kvar i Lydias lilla mun.

Idag blev Lydia 3 dyng och vi var på återbesök på BB och gjorde hörseltest ,andra läkarbesöket och tog PKU-provet. I morgon hoppas vi på att kunna ta den första barnvagnspromenaden.
Dessa två nätter vi varit hemma har varit tuffa med otroligt lite sömn. ESther har vaknat och gallskrikit och lilla Lydia verkar ha sina långa sovperioder på dagen. Eftersom hon räknas som tung för tiden kräver hon coskå extra mat så jag har ammat och ammat och ammat och ändå fått ge tillägg så vi får se hur detta skall gå. Esther somnade 21 i kväll och Lydia ligger nere i soffan och sover och under tiden har pappa lite egentid i köket( han lagar inte mat, utan bygger sina modeller) och jag fick en chans att skriva om Lydia i bloggen.
Trötta julhälsningar från en lycklig 2-barnsmor.
Ulrika



5 kommentarer:

Anonym sa...

Ååå Ulrika jag blir så rörd o glad! :-) Så himla underbart att hon äntligen är här. Hon är så himla söt, o så mycket hår :-)

Anonym sa...

Grattis till hela familjen.
Pussa barnen från moster.

Kramar till er alla och hälsningar från ett snörikt Lindvallen.
Annika

Anonym sa...

Vilken julklapp, stort grattis till Lydia
Arne

Johannes sa...

Vilken vacker liten klapp. Allt gott till er från family five.

Anonym sa...

Hon är verkligen jättegullig lilla Lydia. Hon liknar Sören tycker jag. Måste bara bli kvitt förkylningen så jag kan hälsa på henne ordentligt. Du skriver att hon är så stor, men hon är ju bara en liten plutt.
Kram Linda